Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

11 augustus 2017 14:14

Van krantenspel naar online: het succes van Coach van het Jaar

Tienduizenden amateurcoaches sleutelen al wekenlang aan hun digitale voetbalteam. Vanavond begint de Eredivisie en daarmee ook Coach van het Jaar, het spelletje waar Dagblad van het Noorden al tientallen jaren succes mee boekt.

Kranten hebben het lastig: advertentietarieven staan onder druk en met de website wordt vaak lang niet zo veel verdiend als met print. Toch heeft NDC Mediagroep, uitgever van regionale kranten, een nieuwe innovatieve bron van inkomsten gevonden: online simulatiespelletjes voor onder andere voetbal, autosport en wielrennen.

In Coach van het Jaar stel je een team samen van 15 Eredivisie-voetballers: een team van elf man en vier wissels op de bank, voor elke linie één. Je hebt daarvoor maar een beperkt budget, dus je kunt niet van elk team de topspeler kopen.

Spelers behalen punten als ze in de Eredivisie een assist geven en scoren, of als hun team wint of gelijk speelt. Het doel is om met jouw team zo veel mogelijk punten te behalen.

Formulier in de krant

Coach van het Jaar is al meer dan twintig jaar oud, vertelt Menno Wobbes van NDC Mediagroep. Hij is eindverantwoordelijke voor de spellen, waarvan de voetbalvariant met 30.000 spelers de populairste is. "Het begon als een spelletje in de krant: je kon daar alle spelers bekijken en vervolgens een formulier uitknippen en jouw selectie invullen." 

Na het weekend, waarin de Eredivisie-wedstrijden worden gespeeld, verschenen de scores van spelers in de krant. "Dat was echt monnikenwerk: mensen waren met rekenmachines alles handmatig aan het berekenen." Er werden uitzendkrachten en stagiaires bijgehaald, want voor de redactie van het Dagblad van het Noorden was het niet meer bij te houden.

Zo ziet een opstelling in Coach van het Jaar eruit

Online & data

Met de opkomst van het internet werd het spel verplaatst van de krant naar online. Het voordeel daarvan is dat er een systeem is dat automatisch alle voetbaldata ontvangt en verwerkt. Deze gegevens zijn afkomstig van Gracenote, de nieuwe naam van sportdataclub Infostrada. 

Met dat systeem worden elke speelronde de scores berekend. Je kunt namelijk ook minpunten behalen, bijvoorbeeld als een speler een gele of rode kaart pakt. Een klein redactioneel team houdt het spel up-to-date en voegt bijvoorbeeld nieuwe spelers toe en verwerkt alle transfers.

Populair op de zaak

Coach van het Jaar is vooral populair onder vriendengroepen en op het werk. "Elke week kun je dan kijken wie de meeste punten heeft behaald", zegt Wobbes. Ook NDC Mediagroep heeft een eigen competitie, waar zo'n 90 mensen aan meedoen. 

Ook is er een grote groep spelers die al maandenlang fanatiek bezig is om een team samen te stellen. "Dat is echt heel bijzonder. Zij analyseren data en bepalen op basis daarvan welke spelers dit seizoen de meeste punten gaan opleveren." Zijn grote tip? Tom Boere van FC Twente (aanvaller). "Hij is vorig seizoen topscorer geworden in de Jupiler League."

150.000 euro

Met 30.000 leden die 5 euro betalen draait Coach van het Jaar op jaarbasis een omzet van 150.000 euro. Niet verkeerd voor één online spelletje, maar het is volgens Wobbes niet de melkkoe van NDC Mediagroep: "We maken wel winst, maar ook weer niet zo enorm veel winst."

Dat komt onder andere door de toenemende concurrentie van gratis concurrenten als Scorito, zegt hij. "Maar in tegenstelling tot deze aanbieders tonen wij geen advertenties en verkopen wij jouw gegevens niet door. Want je speelt bij hen wel gratis, maar je betaalt met je gegevens."

Topnieuws