Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

30 december 2017 16:17

Hou jij het droog? De beelden van 2017 die ons raakten op Facebook

Hou jij het droog? De beelden van 2017 die ons raakten op Facebook
Fragmenten uit een paar van de meestgedeelde video's.

Het zijn vooral beelden die ons raken die we het afgelopen jaar massaal op Facebook deelden. Die ons trots of aan het lachen maken, verrassen of juist woede en verontwaardiging oproepen. "Met wat we op sociale media delen, willen we laten zien wie we zijn en waar we voor staan."

Bekijk hier de top tien van 2017:

1.  'America First, Netherlands Second' 

Het fragment uit Zondag met Lubach waarin presentator Arjen Lubach Nederland voorstelt aan de nieuwe president van de Verenigde Staten op de manier waarop Donald Trump het zelf ook zou doen.

2. Niemand die een kraan kan repareren

In radioprogramma De Nieuws BV klaagt Pieter Derks over het tekort aan vakmensen in Nederland. "Twee miljoen communicatiewetenschappers en niemand die een kraan kan repareren."

3. Dag lieve Tijn

​Op 7 juli, de dag dat de 6-jarige Tijn Kolsteren overleed, deelde radiozender 3FM deze afscheidsvideo. Tijn leed aan hersenstamkanker en werd wereldberoemd in Nederland toen hij tijdens 3FM Serious Request vorig jaar miljoenen binnenhaalde door vanuit het Glazen Huis nagels te lakken.

4. Nonsensical Rifle Addiction (NRA)

Weer Zondag met Lubach, dit keer met een treffende video over de 'humanitaire crisis' waar miljoenen Amerikanen aan lijden: wapenverslaving. De aanleiding was de schietpartij in Las Vegas, waarbij 59 mensen om het leven zijn gekomen.

5. #WeAreBack

Dear Europe... #WeAreBack meldde AFC Ajax trots toen de club zich in de finale van de Europa League had weten te knokken.

6. Wat ik leerde als nazi-kind 

Het aangrijpende verhaal van Dick Woudenberg en zijn mooie boodschap aan het eind van de video, gemaakt door Vrij Nederland.

7. Klaar met haatpropaganda

Wetenschapsredacteur Maarten Keulemans van de Volkskrant wordt 'kotsmisselijk' van nepnieuws ofwel haatpropaganda, zoals hij het noemt. Hij laat drie voorbeelden zien van filmpjes met onwaarheden die 'elke dag over het internet klotsen'.

8. In de maling genomen door zijn vrouw

Voetbal International deelde deze video dit jaar, maar hij circuleert al langer online. Met een extra afstandsbediening drijft een vrouw haar man tot wanhoop.

9. #StayStrongAppie

Verslag van AFC Ajax van de indrukwekkende steunbetuiging bij het huis van Appie Nouri, de jonge Ajacied die blijvende hersenschade heeft opgelopen en waarschijnlijk nooit meer kan voetballen.

10. Financiële bubbel in aantocht

De tweede video van Vrij Nederland in de top 10. In een gesproken column waarschuwt Roxane van Iperen voor de volgende financiële bubbel die zijn weerga niet kent en die te maken heeft met klimaatverandering. 

Dit deelden jullie massaal van RTL Nieuws en Editie NL:

Deze nieuwsberichten en video's van RTL Nieuws en Editie NL werden het afgelopen jaar het meest gedeeld. De video van Editie NL over het gevaar van muien was het populairst.

Viral gaan? Dan moet je emotie oproepen

Om 'viral' te gaan moet een bericht een sterke emotie oproepen, zegt Peter Minkjan van Likeconomics, die voor RTL Nieuws heeft uitgezocht wat het afgelopen jaar het meest gedeeld werd op Facebook. "Onderzoek van Frac.tl toont aan dat iets dat mensen blij, trots of aan het lachen maakt, verrast of juist woede en verontwaardiging oproept bijzonder goed scoort." 

Volgens Minkjan delen we berichten en video's op Facebook om te laten zien wie we zijn en waar we voor staan. "Zo maakt de video van Arjen Lubach over Donald Trump je aan het lachen en kun je laten zien dat hij niet jouw favoriete politicus is. De video van Ajax maakt je als fan heel trots en met het delen kun je laten zien dat je fan bent van een succesvolle club."

Verantwoording

Voor dit overzicht is een selectie gemaakt van de twintig grootste Nederlandse landelijke nieuwsmedia op Facebook (nieuwssites, kranten, talkshows), aangevuld met enkele pagina’s die piekten met een of meer video’s, zoals 3FM met de ode aan Tijn en Ajax met het bereiken van de finale van de Europa League. Van deze pagina’s is gekeken welke Facebookupdates het meest werden gedeeld op in 2017. 

Populaire pagina’s met (vaak door fans ingestuurde) video’s zoals Dumpert en VKMag of 'engagement bait' ('Like deze post als je dit nog herkent' en 'Tag een vriend die...') staan niet in deze lijst. Ook regionale media zijn niet meegeteld. Deze lijst is dus niet 100 procent compleet. Het kan zeker zijn dat er een update ontbreekt.  

De gegevens zijn verzameld met de tool Crowdtangle en beslaan de periode 1 januari tot 19 december 2017.

Meer op rtlnieuws.nl:
Verslaggevers RTL Nieuws kijken terug op 2017

Topnieuws