Tech

'Google overweegt eigen adblocker voor Chrome-browser'

20 april 2017 08:29 Aangepast: 28 juli 2017 07:30
Beeld © EPA

Techgigant Google overweegt om zelf een adblockfunctie aan te bieden aan de gebruikers van Chrome, de populairste browser ter wereld.

Het doel: het filteren van advertenties die gebruikers een slechte ervaring geven als ze surfen op het wereldwijde web, schrijft The Wall Street Journal. De krant sprak mensen die meer weten van Google's plannen. Zij konden niet vertellen of de plannen ook echt doorgaan, Google zelf wil geen commentaar geven, schrijft de krant.

Het plan lijkt tegenstrijdig op het eerste gezicht, aangezien Google inkomsten vooral uit online advertenties haalt. In 2016 boekte Google daarmee een omzet van 60 miljard dollar. Kortom, het plan haalt het eigen businessmodel onderuit.

Grip op advertentiefilters

De reden dat Google overweegt om het toch te doen is simpel: steeds meer mensen gebruiken een adblocker. Door zelf een adblocker aan te bieden, hoopt Google bedrijven die adblockers maken buitenspel te zetten. Want sommige van deze bedrijven, zoals Adblock Plus, hebben een businessmodel ontwikkeld ten koste van de Google's en Microsofts van deze wereld.

Onder het mom van 'gebruiksvriendelijke advertenties' laten bedrijven als Adblock Plus bepaalde advertenties wél door hun reclamefilters heen glippen. Voordat advertenties worden 'gewhitelist' moet de adverteeerder wel eerst betalen. Door zelf een advertentiefilter in Chrome te bouwen, hoopt Google meer grip op deze omstreden industrie te krijgen. 

Lees ook: Hoe de adblocker een bedreiging voor het internet werd

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`