Tech

Bereik van elektrische auto's 'mijlenver van realiteit'

27 november 2017 13:59 Aangepast: 27 november 2017 15:27
Een medewerker van Nissan laat zien hoe de Leaf wordt opgeladen. Beeld © EPA

In reclames pakken autofabrikanten graag uit met het rijbereik van hun elektrische auto's, maar in de praktijk blijkt het bereik per laadbeurt een stuk lager te liggen: gemiddeld 60 procent van wat wordt beloofd. De autofabrikanten zeggen dat ze niet anders kunnen vanwege Europese wetgeving.

Dit constateert de Belgische consumentenbond Test Aankoop die drie volledig elektrische auto's heeft getest: de Nissan Leaf, de Renault ZOE en de Opel Ampera-e.

De Nissan Leaf haalt 144 kilometer, in plaats van de beloofde 250 kilometer. De Renault ZOE rijdt in de praktijk 232 kilometer in plaats van 400 en de Ampera-e van Opel staat na 304 kilometer stil in plaats van na de beloofde 520 kilometer.

'Officieel' bereik 

De verschillen hebben te maken met de manier van meten. Het 'officiële' rijbereik wordt berekend op basis van een officiële testcyclus van de Europese Unie, de zogenaamde NEDC, die het brandstofverbruik en CO2-uitstoot meet. 

Deze test werd in de jaren zeventig ontwikkeld en ligt al langer onder vuur omdat het niet meer representatief zou zijn. Testritten worden bijvoorbeeld gedaan in auto's die zo licht mogelijk worden gemaakt. Passagiers aan boord, bagage, het gebruik van verwarming, airco of multimedia wordt weggelaten, aldus Test Aankoop.   

Miniatuurvoorbeeld

Beeld van de website van de Ampera-e.

Realiteit

Volgens de Belgische consumentenbond zijn de autofabrikanten zich 'ten volle bewust van het feit dat hun cijfers mijlenver verwijderd zijn van de realiteit'. Ze zouden hiermee consumenten 'lokken en in kleine lettertjes melden dat het rijbereik geringer zal zijn bij reëel gebruik'.

Of ze stellen volgens Test Aankoop op hun site een rekenmodule ter beschikking om de 'echte autonomie van hun elektrische auto' te berekenen op basis van de snelheid en de buitentemperatuur. Test Aankoop wil dat voortaan duidelijke en correcte informatie aan de consument wordt gegeven.  

'Wij kunnen niet anders'

Nissan stelt in een reactie dat het niet anders kan dan de NEDC-norm aanhouden, 'ook al wijkt deze af van de werkelijkheid'. "We zijn onder Europese wet verplicht om deze norm in reclameuitingen aan te houden", aldus woordvoerder Marco Verweij. "De nuance communiceren we aan klanten in een verkoopgesprek of tijdens een testrit."

Vorig jaar verwierp de Stichting Reclame Code een klacht over een reclame van de Nissan Leaf. De klager vond het misleidend dat een actieradius van 250 kilometer werd genoemd, terwijl hij niet verder kwam dan 150 kilometer.    

Nieuwe richtlijn

Stichting Reclame Code oordeelde ook dat Nissan de NEDC-norm moet communiceren 'zodat consumenten een objectief onderling vergelijk tussen verschillende modellen elektrische auto’s kunnen maken'.

Per 1 september is overigens een nieuwe richtlijn ingegaan, de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die een veel beter beeld moet geven. Alle nieuwe automodellen die op de Europese markt komen moeten hieraan voldoen. In 2018 moeten alle auto's onder deze norm getest zijn, zegt Floris Liebrand van branchevereniging RAI.

Verwarrend

Zo laat Opel weten dat hun Amper-e onder de NEDC-norm een officiële actieradius heeft van 520 kilometer maar onder de 'meer realistische WLTP' 380 kilometer. Dat die 380 kilometer niet gehanteerd wordt in reclame-uitingen komt volgens een woordvoerder omdat 'andere fabrikanten nog de NEC-norm hanteren' en het anders 'verwarrend is voor consumenten'. 

Volgens Liebrand van de RAI-vereniging hebben wel steeds meer autofabrikanten 'een sterretje met voetnoot op hun site of de folder waarbij ze aangeven dat het werkelijke bereik lager ligt. En om appels met appels te blijven vergelijken, wordt de NEC-norm nog gehanteerd."

Hij zegt dat er wordt uitgekeken naar de WLTP voor alle auto's omdat 'je dan een veel beter beeld krijgt'.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`