Bright

'Programmeertaal leren wordt net zo nutteloos als oud-Grieks'

23 november 2017 10:34 Aangepast: 23 november 2017 12:38
Volgens Wolcott ligt er teveel de nadruk leren programmeren. Beeld © ANP

Als computersystemen steeds beter in staat zijn om gewone taal te begrijpen, wordt het onder de knie krijgen van een programmeertaal langzaam overbodig.

Dat voorspelt hoogleraar innovatie Robert C. Wolcott van de Kellogg School of Management. Hij verwacht dat mensen in de toekomst eerder minder zullen gaan programmeren dan meer.

Gewone taal

Dankzij kunstmatige intelligentie en computersystemen die gewone taal steeds beter onder de knie krijgen, zullen mensen nog slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden zelf code moeten kloppen.

"Computercode wordt het oud-Grieks van de 21ste eeuw", aldus Wolcott in een opiniestuk op Quartz at Work. De hoogleraar moet dan ook niet al te veel hebben van alle pleidooien om kinderen al op jonge leeftijd te leren hoe ze moeten programmeren. De voordelen daarvan worden volgens hem overschat.

COBOL

Programmeertalen ontwikkelen zich zo snel, dat de programmeerkennis die we nu onderwijzen, alweer achterhaald is als de kinderen straks van school gaan. Wolcott wijst op de verschillen tussen de in de jaren zestig ontwikkelde programmeertaal COBOL en moderne programmeertalen als Ruby die een stuk eenvoudiger zijn.

Die trend richting steeds intuïtiever programmeertalen zal zich volgens Wolcott verder doorzetten. Het is volgens hem een kwestie van tijd voordat we vrijwel al het programmeerwerk in 'normale taal' zullen doen.

Computers begrijpen blijft belangrijk

Toch denkt Wolcott dat het essentieel blijft om te begrijpen hoe computersystemen werken. Het is nodig om de kansen en risico's die ze met zich meebrengen te begrijpen.  Daarnaast blijft het ook zeer belangrijk om geschoold te worden in andere vakken zoals sociale wetenschappen en kunst, want een goed functionerende samenleving kan niet zonder, vindt hij. 

Hij is niet zozeer tegen het leren van programmeren, maar vindt wel dat we de voordelen teveel benadrukken. Het is vooral zaak niet teveel nadruk te leggen op scholing in wetenschap, technologie en wiskunde. Het gaat vooral om de combinatie van scholingsgebieden die moeten worden gewaarborgd, vindt hij. 

Betekent dit dat zijn kinderen niet leren programmeren? Nee. "Mijn dochters zullen zeker leren programmeren. Belangrijker nog, we zullen ervoor zorgen dat ze begrijpen hoe computersystemen werken en wat de bijbehorende kansen en risico's zijn."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`