Tech

Europarlement akkoord met voorstel krachtige Europese privacywet

26 oktober 2017 14:00 Aangepast: 26 oktober 2017 14:12
Beeld © ANP

Het Europees Parlement is vandaag akkoord gegaan met een voorstel voor een nieuwe Europese privacywet. In het wetsvoorstel staat onder andere dat adverteerders je niet meer zomaar met trackers op het internet mogen volgen en dat alle digitale communicatie vertrouwelijk moet worden behandeld.

De ePrivacy Verordening moet ervoor gaan zorgen dat in heel Europa dezelfde wetten gaan gelden voor online privacy. Het wetsvoorstel moet nog worden behandeld door de Raad van de Europese Unie, waarin de ministers van lidstaten vertegenwoordigd zijn. En daarna moet er nog onderhandeld worden over een compromis. 

Dat is nog een lang proces, maar toch is David Korteweg van Bits of Freedom 'heel blij' te zijn met de uitkomst van de stemming: "Ondanks de zware lobby van bedrijven die geld verdienen met trackers, is het Europees Parlement toch akkoord gegaan met het wetsvoorstel."

Er komen nog wel 'spannende tijden' aan, vertelt hij: "Het risico bestaat dat het voorstel nog wordt afgezwakt."

Wat gaat er veranderen?

In het wetsvoorstel staan onder andere regels hoe bedrijven met jouw online data moeten omgaan. De belangrijkste punten:

  • Alle elektronische communicatie, zoals die met WhatsApp of Gmail, moet voortaan vertrouwelijk zijn. Als bedrijven met jouw communicatie willen meelezen, moeten ze daarvoor nadrukkelijk toestemming vragen. In Nederland is dit sinds kort al vastgelegd in de wet.
  • De cookiemuren die veel websites gebruiken en die jou toegang weigeren als je het niet accepteert, worden verboden. Daarnaast moeten websites voortaan duidelijk toestemming vragen of adverteerders op de website jou mogen volgen. Dat kan onder andere via de browserinstellingen worden geregeld, waar websites zich aan te houden hebben.
  • Apparaten en software moeten standaard op de 'privacyvriendelijke instellingen' worden ingesteld. Dat geldt bijvoorbeeld voor browsers, maar ook voor smartphones en apps.
  • Websites mogen het gebruik van een adblocker detecteren en 'passende maatregelen' nemen en bijvoorbeeld vragen of de gebruiker zijn adblocker wil uitzetten.
  • Mensen mogen in de 'echte wereld' ook worden gevolgd, bijvoorbeeld met wifi-tracking, maar daar moeten ze nadrukkelijk voor worden gewaarschuwd, bijvoorbeeld met duidelijke borden.
  • De toezichthouder kan bedrijven en organisaties hogere boetes opleggen van maximaal 10 miljoen euro of 2 procent van de wereldwijde omzet.

Vrije keuze van de gebruiker

“Het Europees Parlement laat vandaag zien pal te staan voor de rechten en vrije keuze van de gebruiker", zegt D66-Europarlementariër Sophie in 't Veld. "De zware lobby van een deel van de marketingindustrie die koppig vasthoudt aan een achterhaald business model, heeft niet gewerkt. Voortaan bepaalt de gebruiker!"

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore