Tech

Is een Tesla eigenlijk wel veilig?

08 september 2016 16:15 Aangepast: 30 juli 2017 11:00
Beeld © ANP

"Een zeer unieke situatie", noemde de brandweer het fatale auto-ongeluk met een Tesla gisteren. De elektrische auto zou mogelijk onder hoogspanning staan. Eerder stonden Tesla's in Frankrijk, Noorwegen en Amerika al in brand. Dat maakt de auto niet onveilig, al zoekt de autofabrikant wel de grenzen op.

Terwijl auto's op fossiele brandstof al ruim 150 jaar rondtoeren, zijn elektrische auto's op de weg nog relatief nieuw. De afgelopen decennia zijn de ontwikkelingen wel in sneltreinvaart gegaan, vertelt Igo Besselink van de TU Eindhoven. "Maar de techniek is nog niet helemaal uitontwikkeld."

De universitair hoofddocent voertuigdynamica is een expert op dit gebied: zo heeft hij ooit een Volkswagen Lupo omgebouwd naar een elektrische auto.

Veilige wegligging

Een elektrische auto kent veel voordelen en is geen gevaar op de weg, vertelt Besselink. Sterker nog: de wegligging van een elektrische auto is vaak veiliger. Zo ligt het zwaartepunt door de zware batterij erg dicht op de weg en is het gewicht ook beter verdeeld dan bij een benzineauto. De batterij is namelijk over de bodem verspreid.

"Daardoor zal zo'n auto minder snel in de bochten hellen of over de kop gaan. Terwijl je een SUV nog wel eens op twee wielen ziet rijden in een bocht, zul je dat bij een elektrische auto niet zo snel zien."

Ook bij een frontale botsing kun je beter in een elektrische auto zitten. Omdat de motor van een elektrische auto veel minder weegt, is de kans voor inzittenden op ernstig letsel een stuk kleiner. Zo haalt Tesla steevast de maximale score op dit gebied in botsproeven.

Elektrocutiegevaar

Wat bij een elektrische auto wel veiligheidsrisico's oplevert, is de ruim 500 kilo zware batterij. Brandweerlieden durfden in Baarn het lichaam van de bestuurder niet te bergen, omdat ze bang waren dat door het ongeluk hoogspanning was ontstaan. Hoe zorg je ervoor dat er geen kortsluiting ontstaat bij een ongeluk? Want dat is levensgevaarlijk. "Een mens kan ongeveer 60 volt aan (veiligheidsgrens, red.) alles daarboven is niet veilig. Een elektrische auto heeft vaak een batterij van 400 volt", zegt Besselink.

Om dat risico af te dekken, kiezen veel fabrikanten ervoor om de zware batterij op te bouwen uit verschillende onderdelen. "Dan delen ze de batterijen in modules van 60 volt. Elke module is een aparte batterij en samen komen ze dan op 400 volt. Op het moment van een crash kan dan zelden een levensgevaarlijke situatie ontstaan."

Spelen met vuur

Of de batterijen bij Tesla ook zijn onderverdeeld in verschillende modules, vraagt Besselink zich hardop af. De autofabrikant is behoorlijk geheimzinnig over de gebruikte batterijen.

Bovendien is het wel erg toevallig dat juist de elektrische auto's van Tesla steeds veiligheidsproblemen opleveren. Zo zijn er verschillende incidenten dat een Tesla vlam vatte. Ondanks het gebrek aan vlambare brandstof. "Waar Nissan en Mitsubishi eigenlijk nooit last hebben van dat soort incidenten, stapelen ze zich bij Tesla langzaam maar zeker op. Het is natuurlijk wel een nieuwe autofabrikant met weinig ervaring."

Het vermogen van een Tesla is ook 'buitensporig', vindt hij. Zo bereikt een Tesla Model S in 2,5 seconde een snelheid van 100 kilometer per uur. "Daarmee zoeken ze de grenzen op van wat een motor aankan."

Bestuurder vormt grootste risico

Toch is de elektrische auto niet per se gevaarlijker dan een auto op brandstof, zegt Besselink. Daar heeft het ongeluk in Baarn niets aan veranderd. "Het is wel heftig dat de batterij van die Tesla zo uit elkaar was gerukt. Stukjes batterij lagen overal verspreid. Dan kun je geen enkele garantie meer geven of ingebouwde veiligheidssystemen nog werken. Maar die situatie is vooralsnog een incident."

Het grootste veiligheidsrisico in het verkeer blijft nog altijd de bestuurder, niet het voertuig, concludeert hij. "Zo'n Tesla gaat ontzettend snel. Het grootste probleem is niet de auto, maar de mens die achter het stuur zit. Met zo'n snelle wagen moet je écht leren inhouden."

Meer op rtlnieuws.nl:
Tesla reed 155 per uur bij fatale crash in Baarn, zonder autopiloot

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`