Tech

Overheid legt ingewikkelde wet uit met game van 100.000 euro

04 november 2016 16:14 Aangepast: 29 juli 2017 21:30
Sneaky Mammoth met SP-politicus Eric Smaling (m), die het initiatief nam Beeld © Kris Kras

Door te gamen kunnen burgers alles te weten te komen over de nieuwe Omgevingswet. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu geeft 100.000 euro aan de game uit, die volgend jaar wordt uitgebracht.

Een week lang werkten vier verschillende gamebedrijven in een bungalowpark aan hun game. Dit wordt ook wel een gamejam genoemd: je krijgt een onderwerp aangereikt en je moet binnen een bepaalde tijd tot een gameconcept komen. De winnaar mag zijn concept verder ontwikkelen tot een daadwerkelijk product.

De gamejam is georganiseerd door de Dutch Game Garden, een organisatie die jonge gamebedrijven helpt, en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het doel is simpel: maak een game die de aankomende Omgevingswet - de wet die bepaalt wat je waar mag bouwen - uitlegt. De wet treedt in 2019 in werking.

En de winnaar is...

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft gamebedrijf Sneaky Mammoth als winnaar gekozen. Ze krijgen een budget van 75.000 euro tot maximaal een ton om hun spel te ontwikkelen. Dit soort 'serious games' zijn in trek bij gamebedrijven, omdat het voor velen lastig is om succes te boeken met entertainende spelletjes die je bijvoorbeeld in de appwinkels vindt.

Hans Dunnik van Sneaky Mammoth heeft de afgelopen week maar veertien uur slaap gepakt. Zijn collega heeft afgelopen nacht niet eens geslapen: de presentatie voor vandaag was nog niet helemaal af. "Maar het was het allemaal waard: we hebben een tof project waar we het komende halfjaar heel druk mee zijn", zegt Dunnik.

Combinatie van Sims en Habbo Hotel

Het spel van Sneaky Mammoth ziet eruit als een soort combinatie van The Sims en Habbo Hotel. Je krijgt een fictief personage toegewezen met specifieke belangen en samen met drie andere spelers moet je de openbare ruimte zo goed mogelijk inrichten. Het is daarbij belangrijk om met de belangen van andere spelers - bijvoorbeeld een winkelier, bejaarde in een flat of gemeentemedewerker - rekening te houden.

Thumbnail

De eerste conceptbeelden van de game van Sneaky Mammoth.

"Als je de omgeving groener wilt maken, kun je bijvoorbeeld volkstuintjes op het dak van een flat bouwen", zegt Dunnik. "Maar die tuintjes en huisjes kunnen weer de hoeveelheid zon verminderen waardoor de buurman het niet eens is met deze aanpassing. Dan kijk je misschien naar een andere optie: kun je geen tuintje naast de flat aanleggen?" Het doel van de game is om samen de beste omgevingskwaliteit te bereiken.

Naast burgers moet de game ook geschikt worden voor gebruik in het klaslokaal. Door het spel te spelen hoopt de overheid kinderen meer stedelijk inzicht te geven, en uit te leggen welke partijen allemaal een rol spelen in de openbare ruimte.

Eerst even slapen

Met de Omgevingswet worden maar liefst 26 wetten vervangen door één. "De Omgevingswet gaat onze huidige wetgeving enorm versimpelen", zegt Edward Stigter, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de nieuwe wet. "Maar het blijft belangrijk om de wetgeving uit te leggen."

Stigter is blij met het gameconcept: "Het wordt voor burgers duidelijk welke verschillende belangen de partijen in de openbare ruimte hebben. Zo zie je bij het aanleggen van een straat wat voor invloed dat heeft op de stad, welke partijen erbij gebaat zijn en wie mogelijk hinder ondervindt."

De game moet volgend jaar juni te spelen zijn, zegt Dunnik. "We gaan een extra programmeur aannemen om die deadline te halen. Ik moet sowieso nog het hele budgetplan en onze roadmap verder gaan uitwerken. Maar ik ga eerst even slapen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`