Tech

Deze airbag voor je hoofd moet fietshelmen overbodig maken

14 februari 2017 15:04 Aangepast: 28 juli 2017 22:00

Geen zin om een helm op te zetten? Dan is er altijd nog de fietsairbag, een helm die zichzelf automatisch opblaast bij een botsing.

Nederlanders zijn fervente fietsers, maar van fietshelmen zijn we geen liefhebbers. Onder wielrenners is het dragen van een helm inmiddels vrij normaal. Maar op weg naar de supermarkt zul je niet snel fietsers met een helm zien, behalve dan bij jonge kinderen misschien.

Toch is het dragen van een helm niet onverstandig. Met meer elektrische fietsen op de weg en daardoor veel snelheidsverschillen is een beetje extra veiligheid op sommige trajecten geen overbodige luxe.

Fietsairbag

Voor wie geen zin heeft in een helm, kan deze Zweedse fietsairbag een uitkomst zijn voor de dagelijkse fietsrit. Volgens de Stanford-universiteit is de luchthelm acht keer veiliger dan een gewone fietshelm.

Je draagt hem als een waterdichte kraag. Bij een ongeluk blaast luchthelm zich in enkele tienden van een seconde op. Hoe je ook valt, je hoofd is beschermd. In tegenstelling tot een helm zijn zelfs je bovenste rugwervels gevrijwaard van harde klappen. 

De fietsairbag van het Zweedse Hövding, wat opperhoofd of hoofdman betekent, heeft een verbeterde versie gekregen en is nu ook in Nederland te koop, meldt importeur Keola. Hij kost 300 euro.

Tekst loopt door onder de video.

Speed-pedelecs

In sommige landen is het al wettelijk verplicht een helm te dragen als je op de fiets stapt. In Australië is het dragen van een helm vanaf begin jaren '90 verplicht voor volwassenen en kinderen. Dichter bij huis zijn er wetten die het dragen van een helm verplichten voor kinderen, bijvoorbeeld in Zweden, Oostenrijk en Slovenië. In Spanje moet je een helm op als je buiten de bebouwde kom fietst.

In Nederland geldt er sinds begin dit jaar een helmplicht voor elektrische fietsen die maximaal 45 kilometer per uur halen. Deze tweewielers worden door de wetgever gezien als bromfiets en je moet dan ook een bromfietshelm op of een speciale 'e-pedelec' -helm.  

Voor gebruikers van speed-pedelecs of andere fietsers die harder dan 25 kilometer per uur gaan, is er slecht nieuws. Omdat de airbag alleen gegarandeerd werkt tot 25 km/u, zul je bij hogere snelheden alsnog een helm op je hoofd moeten zetten voor bescherming.

Maar die hoef je dan weer niet op te laden. De sensoren van de hoes hebben stroom nodig en dat betekent dat de fietsairbag 9 uur stroom heeft en daarna weer 3 uur aan de usb moet om bijgeladen te worden. 

We hopen in ieder geval dat hij beter werkt dan deze heupairbag.

`