Tech

Met deze iPad-zuil kan je wél veilig op openbare wifi

10 augustus 2017 12:38 Aangepast: 13 november 2017 07:45

Wifi-verbindingen in koffietentjes en hotels zijn voer voor hackers. Met een iPad-app, die unieke wifi-wachtwoorden genereert, zorgt een eigenaar dat je wel veilig online kan.

De verleiding is herkenbaar: even inloggen op de openbare wifi in een koffietentje, hotel of restaurant. Maar de gevaren van deze openbare plekken zijn de laatste jaren steeds duidelijker geworden.

Hackers kunnen redelijk eenvoudig het verkeer zien wat op deze openbare wifi's langskomt, inclusief persoonlijke foto's, wachtwoorden en gebruikersnamen.

iPad-app

Het Lelystadse ict-bedrijf CloudCarrier heeft hiervoor de PPSK Kiosk bedacht. De PPSK Kiosk (Personal Private Security Key) is een iPad in een metalen zuil. Willen klanten verbinden met de wifi, dan klikken ze op de zuil op de rode knop, waardoor ze een uniek wifiwachtwoord krijgen. Deze code werkt maar op één apparaat.

"Zo krijgt iedereen zijn eigen afgeschermde gedeelte van de wifi-verbinding", zegt mede-bedenker Michael Linszen.

Nadeel: werkt maar met één wifikastje

Dat klinkt erg handig, maar een groot nadeel is dat de dienst alleen werkt met de wifi-kastjes van het merk Aerohive. Linszen: "Zij zijn de enige die de dienst aanbieden om unieke wachtwoorden te maken."

Dat wil zeggen dat als een horecabaas een 'gewoon' wifi access point van Ziggo of KPN heeft, hij de app niet kan gebruiken.

Prijs: 1214 euro

Wat ook nog een struikelblok kan zijn voor de kleine ondernemer, is de prijs. Het hele pakket, inclusief zuil, app en iPad, kost 1214 euro.

Alleen de app bestellen kan ook: in de AppStore betaal je 280 euro.

Van koffietentje tot fastfoodketen

De zuilen zijn nu alleen nog terug te vinden in kantoren van CloudCarrier en hun relaties, maar als Linszen mag dromen dan staan ze binnenkort bij de grote fastfood- en hotelketens.

Volgens hem is een veilige wifi de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van de klant. "Je biedt als koffietentje of hotel iets aan. Dat is het heel gek dat je vervolgens als klant om je eigen veiligheid moet denken. Je verwacht dat je veilig zit."

`