Ga naar de inhoud
Bright Duurtest

Duurtest MG EHS: de ene plug-in hybride is de andere niet

Deze maand rijdt Bright-autotester Rutger de MG EHS: een plug-in hybride SUV met een elektrisch bereik van ruim 50 kilometer. Wat is het gemiddelde verbruik na twee weken?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest.  

Plug-in hybrides kunnen je helpen om heel erg zuinig te rijden op korte stukjes. Vroeger waren dat écht kleine stukjes omdat de accu je niet verder hielp dan een kilometer of 20. Maar inmiddels lijkt 50 kilometer de nieuwe ondergrens voor automakers. Kia, Skoda en ook MG maken allemaal plug-in hybrides met ongeveer dat bereik.

Die MG rijden we dus deze maand en het is altijd even afwachten wat je werkelijk haalt met die elektrische motor. Niet alleen omdat de accu bij hogere snelheden en lagere temperaturen meer verbruikt, maar ook omdat de benzinemotor soms aanslaat omdat de kachel anders niet warm genoeg wordt.

Dit fenomeen was me al opgevallen in mijn eigen Kia. Die heb ik standaard in de EV-modus staan, wat betekent dat hij in eerste instantie de accu zo ver mogelijk leeg moet rijden om daarna over te gaan op elektrisch. In praktijk slaat de benzinemotor eigenlijk altijd aan. Hoe komt dat? Omdat de verwarming heel veel energie zou trekken van de accu, wordt de benzinemotor aangezet. Zodra de cabine warm genoeg is, kan de benzinemotor uit. Dat zorgt er voor dat juist bij hele korte stukjes de plug-in hybride minder zuinig is, omdat hij vooral op de benzinemotor rijdt. Alles bij elkaar zit ik na 2000 kilometer in de plug in hybride Kia Ceed op een verbruik van 2 liter per 100 kilometer. Lager krijg ik hem eigenlijk niet, puur vanwege de verwarming. Een beetje een tegenvaller. De Mercedes Benz CLA kregen we probleemloos naar de 1 op 100.

Hoe zou de MG het dan doen? Nou, eh, niet beter. Minder zelfs. De auto onthoudt, in tegenstelling tot de Kia, niet dat je hem in de EV-stand hebt gezet. Dat moet je dus elke keer handmatig doen als je de auto gestart hebt. Meestal lukt dat niet en krijg ik de melding “EV Mode Entry Not Support” (sic).

Laat ik alles over aan de auto zelf, dan gebruik ik ongeveer 6 liter per 100 kilometer. Als ik religieus op het EV-knopje blijf drukken totdat hij elektrisch gaat rijden, dan rijd ik op een stuk van 20 kilometer in de kou 5L / 100 km en bij temperaturen boven de 15 graden 2L / 100 km. Het is dus echt lastig om zuinig te rijden met deze auto in winterse omstandigheden.

De ene plug-in hybride is de andere dus niet als het om verbruik gaat. Volgende week onze conclusie over de MG EHS.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Duurtest
Week 1
Duurtest MG EHS plug-in hybride: de introductie
Duurtest
Lees ook
Duurtest MG ZS EV: de update
Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter