Elektrische auto's

Duurtest Fiat 500e: wat past?

22 februari 2021 16:12

De Fiat 500 is er in een elektrische uitvoering. Op papier lijkt dit een ideale tweede of stadsauto. Onze autotester Rutger rijdt vier weken in de kleine Italiaan om te checken of dat ook echt zo is.

Rutger Middendorp test elke maand een auto voor Bright. Volg de updates en abonneer je op ons YouTubekanaal.

Iedereen kan aan de buitenkant van de Fiat 500e zien dat je er niet met de hele familie in past. Hoe? Hij heeft maar twee deuren, er staat 500 op én als je er naast gaat liggen merk je dat de auto niet heel veel langer is dan jijzelf.

Een andere manier om er achter te komen hoe ruim de auto is, is door er in te gaan zitten. Voorin gaat dat pijnloos. Omdat je een eigen deur hebt en omdat de auto daar echt ruim genoeg is. Het glazen dak draagt bij aan het ruimtelijke gevoel. Voorin heb je dus niets te klagen.

Totdat er iemand achterin wil zitten. Als die persoon benen heeft, zal hij je verzoeken iets naar voren te schuiven. En gek genoeg bij het instappen achter kantelt de stoel alleen naar voren. Wil je een beetje meer ruimte, dan moet je zelf met de hand de stoel ook nog schuiven met de beugel vooraan de stoel. Niet echt praktisch.

Yoga

Vier volwassenen wordt een moeilijk verhaal als ze niet heel goed zijn in yoga. Twee volwassenen en twee kinderen is op korte stukjes te doen. Als het lieve meegaande kinderen zijn. Een Mini Electric heeft meer ruimte op de achterbank om niet te spreken van een MX30 of een grote-mensenauto zoals de iOniq.

Grotere wielbasis, maar echt ruim is het nog niet Grotere wielbasis, maar echt ruim is het nog niet

Wat krijg je daar voor terug? Een boel geld, dat voorop. Want met de grote accu heb je 320 km bereik volgens de WLTP-cyclus en betaal je toch minder dan 30.000 euro. 28.600 euro, om precies te zijn voor de goedkoopste versie met de grotere 42 kWu accu.

Onze Fiat New 500 Berlina Icon kost standaard net iets over de 30K, maar heeft ook nog 6700 euro aan opties. De duurste zijn het co-driver pack (1500), Magic Eye Pack (1000) en de verf (700).

Het co-driver pack bestaat uit onder andere zes luidsprekers, 360° Drone View parkeersensoren, Dodehoekindicator en Adaptive Cruise Control.

Het Magic Eye Pack geeft je Automatisch grootlicht, Automatisch dimmende Binnenspiegel en LED-koplampen.

Stuk moderner uiterlijk dan de benzine-500 Stuk moderner uiterlijk dan de benzine-500

Kleuren

De verf geeft je een ander kleurtje. In ons geval Earth Grey. Klinkt saaier dan het in werkelijkheid is. Maar voor de kleurenliefhebbers zijn er superleuke opties te krijgen. Celestial Blue is een soort zonsondergang op je auto, Ocean Green is een prachtig diepe blauwgroene tint, Rose Gold is precies de kleur van MacBooks van even geleden. Matgrijs is ook een optie. Wil je niet bijbetalen voor de kleur, dan kun je kiezen uit wit. Of wit.

Persoonlijk zou ik de Fiat 500e met de grotere accu nemen en verder de optielijst ongemoeid laten. Dan heb je een betaalbare elektrische tweezitter.

Volgende week meer over de Fiat 500e. Rutger Middendorp test elke maand een auto voor Bright. Volg de updates en abonneer je op ons YouTubekanaal.

Miniatuurvoorbeeld
Week 1

Duurtest Fiat 500e: de kennismaking

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van