Bright Duurtest Week 1

Duurtest DS 3 Crossback E-tense: compacte elektrische SUV

29 december 2020 16:17

In de Bright Duurtest rijden we deze maand in de DS 3 Crossback E-tense: een volledig elektrische compacte SUV van het luxemerk van Citroën.

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg de updates en abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Ik ben opgevoed in een gezin waarbij het weekmenu bepaald werd door de aanbiedingen bij de drie supermarkten in het dorp. Daar kun je proberen overheen te groeien, maar in de basis raak je het nooit helemaal kwijt. Een compacte elektrische SUV van minimaal 42490 euro doet mij dan ook bijna fysiek pijn. De Executive-versie tikt bijna de 49K aan. Au.

Zoals mijn moeder kon zeggen dat een Levi's ook gewoon een spijkerbroek is, meen ik ook te moeten zeggen dat de DS ook gewoon een PSA-product is. Met dezelfde aandrijflijn als een elektrische Opel Corsa-e, Peugeot e-208 of e-2008. Deel van de meerkosten worden trouwens meteen verklaard als je dat rijtje naast elkaar zet. De Opel kost namelijk 31K, de e-208 35K en de e-2008 40K. 

Omdat we wereldwijd hatchbacks en stationwagons niet zo leuk meer vinden, maar SUV's als warme broodjes over de toonbank gaan, zijn die duurder. Waarom? Omdat we bereid zijn er meer voor te betalen, niet voor die paar vierkante decimeter extra staal dat er in zit. De nieuwe prijsstrategie van PSA is dus: Opel is het budgetmerk, Peugeot de middenmoter en DS moet een premiumprijs vragen voor het design. 

De fraaiste hoek van de DS 3 Crossback E Tense De fraaiste hoek van de DS 3 Crossback E Tense

Ja, het design. Het is als Alessi in de jaren 90, maar zonder dat lollige vogeltje voor op de fluitketel. Meer versiering dan we gewend zijn en ongebruikelijke keuzes voor de bediening. De knoppen voor de elektrische ramen zitten bijvoorbeeld op de middenconsole. 

Bij de instapper hoef je trouwens niet op een houtje te bijten. Aan een gewone laadpaal kun je met 3-fase laden. Bij de snellader met 100 kW. Ook heeft deze uitvoering onder meer verkeersbordherkenning, parkeersensoren voor en achter, cruise control, regensensor, climate control, Carplay, Android Auto. Het zit er allemaal op. Wat ontbreekt er? Navigatie (als je dat liever niet met je telefoon doet) en verwarmde stoelen. 

De komende vier weken rijden wij in deze e-Tense. Volg de updates.

Middenconsole met daarin de bediening voor de ruiten Middenconsole met daarin de bediening voor de ruiten
Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van