Bright Review

Duurtest Ford Kuga plug-in: kunnen we opnieuw beginnen?

14 september 2020 12:11 Aangepast: 14 september 2020 12:11

De Bright Duurtest met de Ford Kuga voelde als de Formule 1-race van zondag. Er was minder blikschade, maar net zo vaak een herstart. Zouden we opnieuw kunnen beginnen? Want de belofte van een topauto proefde onze autotester Rutger Middendorp wel.

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.

Als ik even vergeet dat de Ford Kuga Plug-in later kwam, omdat er iets aan gefixt moest worden, toen moest worden omgeruild omdat hij het niet meer deed en toen niet opgeladen mocht worden omdat er dan wellicht iets mis ging, heb ik warme herinneringen aan de Kuga.

In potentie is dit een hele fijne auto. In de basis om twee redenen: hij heeft meer elektrisch bereik dan veel andere plug-ins én alle gadgets zijn goed op orde. 

Elektrisch bereik

Ik weet dat ik hier in het Groningse Winsum in een niet-doorsnee situatie zit. Niet alleen woon ik in het mooiste dorp van Nederland, ook kan ik flinke stukken rijden zonder snelweg mee te pakken. Zo rijd ik een van mijn kinderen dagelijks 80 kilometer over wegen waar je 60 of 80 km/u mag. Voor het elektrisch bereik is dat top. Weinig uit stilstand optrekken (vreet energie), weinig hoge snelheden (vreet energie). Aan het einde van de test gaf de Kuga aan dat ik 74 kilometer elektrisch bereik had met een volle accu.

's Ochtends kon ik dus volledig elektrisch heen en terug, tussendoor even aan de stekker en 's middags weer volledig elektrisch heen en terug. Met de BMW 5-serie plug-in die we reden, kwamen we niet verder dan 35 kilometer elektrisch. Dat is helaas op dit moment nog grotendeels de norm. Als alle kinderziektes uit de Kuga zijn dan is het één van de meer aantrekkelijke plug-ins van dit moment. 

Ik besef dat ik niet tienduizenden euro's van mijn eigen rekening naar de Ford-dealer heb overgemaakt in de overtuiging dat ik een paar jaar probleemloos kan rijden. De problemen deden mij dus minder pijn dan, bijvoorbeeld, Mike op Twitter.

Ik zou witheet zijn als mij dat overkwam met mijn nieuwe auto. Maar zoals gezegd: Ford lost het op én geeft je 5 jaar extra garantie. In de hoop dat je die niet nodig zult hebben. 

Gadgets galore

De tweede reden om enthousiast te zijn over de Kuga zijn de gadgets. Als je de deur opentrekt begint dat al met de slimme deurbeschermers die zich mechanisch om de rand van je deur vouwen om deuken te voorkomen. 

De voorgaande iteratie van het Sync-infotainmentsysteem vond ik altijd oké, maar niet erg doordacht. Deze nieuwe versie is een stuk sterker. Opties zijn sneller te vinden en het geheel is overzichtelijker. De interface is soms wat traag, zeker kort na het opstarten, maar eigenlijk heb je daar alleen bij de navigatie hinder van.

Het fraaie display achter het stuur schreeuwt erom om ook als navigatiedisplay gebruikt te kunnen worden. Maar op dit moment kun je daar nog geen grote kaart laten zien. Jammer. 

Waar de Ford echt shinet, is in zijn adaptive cruise control en lane keeping. Die is niet te agressief afgesteld, geeft je als chauffeur niet het gevoel dat je de auto tegen moet werken, maar neemt je net genoeg werk uit handen. In combinatie met een automaat is die optie ideaal. Niet meer schakelen, vanzelf afstand houden, het ontzorgt je als chauffeur. 

Conclusie

Als ik op dit moment een plugin hybride SUV zocht in deze categorie, zou ik de servicebulletins van Ford in de gaten houden de komende maanden om te zien of alle kinderziektes er nu wel écht uit zijn. En dan zou ik met een gerust hard een Kuga kopen. Want als 'ie rijdt, rijdt 'ie super. 

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest Ford Kuga Plug-in: valse start

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest Ford Puma: klein maar fijn?

Bright blok

Meer nieuws en reviews van Bright:

Volg ons op YouTube

Facebook en Twitter

Instagram en TikTok

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore