Elektrische auto's

Duurtest Mini Electric: een maand met de nieuwe Mini

05 juli 2020 12:25

Bright-autotester Rutger maakt na een korte introductie in Miami de komende weken echt kennis met de eerste elektrische Mini.

Rutger Middendorp test voor de Bright Duurtest elke maand een andere auto.

Tijdens persintroducties van auto's wordt vaak voor locaties gekozen die de te testen wagen zo goed mogelijk uit laten komen. Mooi weer, een bochtig parcours voor sportieve auto’s, langere stukken voor comfortabele auto’s en lekker eten zodra je uitstapt. Zo moet je in de mood komen om positieve woorden te schrijven.

Mini koos er begin dit jaar voor om in Miami de elektrische versie te presenteren. Qua weer een topkeuze, maar op het hele testparcours hebben we misschien drie bochten gezien en die kwamen allemaal na een stoplicht. Is de Mini E dan een auto die liever geen bocht om gaat? 

Kleine accu

We hebben bijna een maand de tijd om dat te testen, want hij staat niet te blinken in de zon van Florida, maar te schitteren in de regen in Winsum. Het grootste kritiekpunt tijdens de eerste kennismaking was de kleine accu. 28,9 kWu bruikbaar voor een reëele actieradius van nog geen 200 kilometer. Dat klinkt meer 2015 dan 2020.

Maar na het eerste weken cruisen maken we ons een stuk minder zorgen over het rijbereik. Dat heeft twee redenen: de Mini is echt behoorlijk zuinig. Wij maken minder dan 17 kWu per 100 km op. Dus die 180 kilometer redden we wel ongeveer en ondanks dat snelladen met 50kW max een beetje de ondergrens is voor een moderne elektrische auto laadt hij wel consequent met die snelheid. Een Nissan Leaf met een maximum van 50 kW heb ik nog nooit zien laden met meer dan 42 kW en zodra de accu een beetje warm is, zakt dat tot onder de 20kW. De accu van de Mini wordt actief gekoeld waardoor hij consistent met hogere snelheden kan laden. 

Moeiteloze acceleratie

Het grootste minpunt valt dus mee, zeker omdat ik zelden 180 kilometer op een dag rijd. Maar de grootste revelatie is het rijden. Want hier bij Winsum heb je heerlijke weggetjes vol bochten die ik normaliter met mijn Mini Cooper S op benzine neem. Deze Cooper S E is een stuk zwaarder, dat merk je, maar de acceleratie is zo moeiteloos dat je je helemaal op het sturen kunt focussen. Gas los is remmen en daardoor is het gevoel nog directer dan bij de benzineauto. Geloof het of niet, maar dit is in mijn ogen meer de rijdersauto. 

Volgende week loop ik je door het infotainmentsysteem.

Rutger Middendorp test voor de Bright Duurtest elke maand een andere auto.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duurtest BMW 530e: slimmer geworden, niet slim geboren

Bright blok

Meer tech en gadgets? Volg Bright op:

YouTube

Facebook, Twitter of Instagram

Ontvang de Bright Daily

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore