Hoge korting?

Zo scoor je de beste Black Friday-deal: 'Pas op voor nepaanbieding'

23 november 2020 13:50 Aangepast: 25 november 2020 09:54
Simone Bluijs van dealhunter Pepper.com Beeld © EditieNL

De aanbiedingen vliegen je deze week om de oren. Aanstaande vrijdag is het Black Friday, de dag waarop winkels stunten met koopjes. Maar deze dag is inmiddels een periode van bijna twee weken geworden. Hoe weet je nu wanneer je de beste deal kunt krijgen?

Black Friday is een promotiedag die is overgewaaid uit Amerika. De dag na Thanksgiving wordt er traditioneel veel geshopt en bedrijven stunten dan met de prijzen. Dit winkelevenement wordt de laatste jaren in ons land ook steeds uitgebreider gevierd.

Minder leuk

"Ik denk dat het voor de consument minder leuk is nu Black Friday bijna twee weken duurt", zegt Simone Bluijs van dealhunter Pepper.com. "Ik vond het altijd erg leuk om naar de dag toe te werken waarop alle deals bekend worden gemaakt. Nu gaat dat speciale er een beetje af."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Black Friday gaat verkooprecord breken in Nederland'

Doordat de kortingsperiode is verspreid raakt de consument volgens haar het overzicht kwijt. "Je weet niet meer op welk moment je moet toeslaan en wanneer de kortingen het hoogst zijn."

Ze adviseert iedereen dan ook nog even te wachten met inkopen.  "Je ziet dat er een opbouw gaande is waarbij de kortingen steeds hoger worden. Het lijkt erop dat winkelketens de echte klappers voor Black Friday zelf bewaren. Die komen dan meestal donderdagnacht al online."

'Kijk verder dan je neus lang is'

Daarnaast is het volgens haar ook slim om – als je bijvoorbeeld een specifieke tv wil – het typenummer op te zoeken. "Kijk verder dan je neus lang is. Het kan namelijk zijn dat een bedrijf eerst de prijs van de tv omhoog doet en er vervolgens korting op geeft. Misschien is hij ergens anders nóg goedkoper."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Black Friday blijkt Black Fri-nee voor Mediamarkt: bestellingen vertraagd

Dat laatste is een truc waar ook marketeer Alex van Essen voor waarschuwt. "Omdat zoveel mogelijk wordt afgeraden om naar fysieke winkels te gaan ligt de focus dit jaar vooral op webshops", legt hij uit.

"De keuze is dus reuze, waardoor het lastig is voor consumenten om te bepalen welke aanbiedingen nu echt de moeite waard zijn. Want: zijn de aanbiedingen wel echt? Zijn producten wel echt dertig procent afgeprijsd, of hebben webshops in de periode daarvoor gewoon de prijzen stiekem verhoogd?"

Nepaanbiedingen

Op zijn website Knibble.nl houdt hij bij hoe de prijzen van bepaalde producten veranderen. "Daardoor kun je zien of het echt een aanbieding is of niet."

Dezelfde tv in de 'aanbieding' voor 100 euro meer Dezelfde tv in de 'aanbieding' voor 100 euro meer

Consumentenbond

De beschuldigingen van sluwe deals zijn niet onterecht. Uit onderzoek van de consumentenbond bleek vorig jaar dat van de honderd webshops maar liefst 38 nepaanbiedingen bleken te hebben.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore