Elektrische auto’s (tot 30K euro)

Fiat 500e Berlina 42 kWh

01 november 2021 17:53 Aangepast: 22 november 2021 18:48

De Fiat 500 kreeg een visuele upgrade in 2021, maar wel alleen de elektrische variant. Dat is een nog fraaier karretje geworden, met weggewerkte handgrepen en net iets meer binnenruimte. Heb je aan twee zitplaatsen genoeg in een auto, dan moet je de 500e een keertje proberen.

De Fiat 500e is nog leuker om te rijden dan zijn benzinevariant. De balans tussen dingen die charmant zijn, dingen die goed zijn en dingen die je gek maken is precies goed. Per saldo stap je met plezier in de 500e en stap je ook met een glimlach weer uit. Het ontwerp is een upgrade van één van de weinige retro designs die leuk is gebleven. Wie de nieuwe Mini naast de nieuwe Fiat 500 zet, ziet dat het de Italianen minder moeite heeft gekost om iets nieuws neer te zetten dat toch fris oogt.

In simpele vormentaal, zoals in het dashboard en het stuur, is de 500e modern en retro tegelijk. Alsof de ideeën van vroeger zijn toegepast met de mogelijkheden van nu. Minder subtiele hints, zoals het themaatje uit een Fellini-film als je wegrijdt, de afbeelding van een oude Fiat 500 in de deurgreep en de skyline van Turijn onder het infotainmentscherm zijn prima op zijn plaats in deze auto. Niets voelt voor de hand liggend én niets voelt te ver doorgedacht. En dat is een lastige balans om te bewaren.

De 500e sprint in 9 seconden naar de 100 km/u. Dat is voor een benzineauto snel, voor een elektrische auto heel normaal. Voor de 500 is dat rap genoeg om hem pittig te kunnen noemen, maar niet zo snel dat je er zenuwachtig van gaat rijden. 

Het 10 inch infotainmentscherm is een feestje. De interface is niet altijd even begrijpelijk, maar er zijn ook slimmigheden die het dagelijks gebruik beter maken. Zo kun je Apple CarPlay in een venster binnen het homescherm draaien. Heb je de ingebouwde navigatie links en je podcasts via CarPlay op rechts. Vaak is het óf het één, óf het ander. In de 500e kun je beide krijgen.

Gekmakend

Wil je de stekker uit de auto trekken, dan moet je niet te vroeg de auto ontgrendelen, want dan staat hij alweer op slot voordat je hem er uit hebt kunnen trekken. Je hebt ongeveer 3 seconden om de stekker er uit te halen na het ontgrendelen van de auto. Ben je te laat, dan kun je op een knopje naast de laadpoort drukken, gevoelsmatig drie minuten wachten en dan de stekker er uit trekken.

De adaptive cruise control heet Co-Driver en als het werkt is het briljant, maar het geeft zo vaak de moed op door een beetje regen, mist of tegenlicht, dat ik er gek van werd. Ik heb de regeneratie van de remenergie op minimaal gezet, omdat als de auto de Co-Driver uitschakelt vanwege een spatje regen, ik niet meteen vol in de ankers wil hangen. Vermijd die optie dus.

Wij raden je de variant aan met de grotere accu, van net geen 30K, omdat deze je net iets meer bereik biedt (rond de 220 km). Maar als je genoeg hebt aan 145 kilometer bereik, dan kun je 6000 euro in de zak houden. 

Pluspunten:

  • Verkrijgbaar met twee maten accu
  • Leuk om te zien
  • Vlot om te rijden

Minpunten:

  • 'Italiaanse trekjes'
  • Weinig indrukwekkende acceleratie (voor een EV)

Kijk bij Bright Stuff voor meer producten die wij aanraden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van