Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan ook al jouw Bright nieuws, video's, stuff en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Achter de knoppen

Duurtest Fiat 500X: infotainment UConnect

25 mei 2020 11:21 Aangepast: 25 mei 2020 11:26

De Fiat 500X die Bright-autotester Rutger Middendorp deze maand rijdt heeft het UConnect-infotainmentsysteem. Rutger drukt op alle knoppen om uit te vogelen of dat een beetje lekker werkt.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Deze maand: de Fiat 500X. 

De Fiat 500X ziet er bij het instappen uit als een fruitige versie van elke moderne auto. Een stuur met knoppen, een setje klokken daarachter met een schermpje erin verstopt en een groot touchscreen in het midden voor je muziekjes en je navigatie. Maar wie wat langer met de Fiat rijdt ontdekt nog eens wat. Zo was ik ernstig op zoek naar de bedieningsknoppen voor het volume en voelde ik plotseling, onzichtbaar achter op het stuur, een soort, ja, clitorissen. Ik zeg het gewoon maar. Ik heb er lang over nagedacht of je dat kunt schrijven in 2020, maar gezien het de beste vergelijking is, vind ik van wel. Sue me!

Zowel links als rechts achter het stuur bevinden zich twee kleine knobbeltjes. Die zijn elk genesteld tussen twee vlakjes. Op die vlakjes kun je lichte druk uitoefenen om het volume of het afgespeelde liedje te veranderen. De knoppen werken dan wel heel anders dan hun inspiratiebron. Druk erop en je hebt direct resultaat. Het volume gaat helemaal uit. Of je verandert ineens van de radio naar je Smooth Jazz playlist. Goed, misschien werkt één van de twee knopjes toch redelijk gelijk. Een maand in lockdown is te kort om te wennen aan deze setup. Als je de auto zelf koopt zul je ongetwijfeld gewend raken aan deze verstopte bediening, want er is niets ingewikkelds aan.  

Op het scherm in de middenconsole kun je de radio, je telefoon, je media en de navigatie bedienen. Daar moet meteen bijgezegd worden dat alles wat hieronder staat totaal overbodig is, als je Carplay gebruikt. Dat is namelijk ook beschikbaar en zorgt ervoor dat je de ingebouwde functionaliteit van deze auto overslaat. Carplay werkt zoals overal prima en zorgt ervoor dat de apps op je telefoon opeens in je auto leven.  

Voor het Uconnect-systeem geldt ook dat je met een beetje gewenning de boel onder de knie kunt krijgen. De fysieke knoppen voor volume, mute, scrollen, selecteren en scherm uit zijn prettig. Maar visueel hebben de meeste onderdelen ongeveer hetzelfde gewicht. Daardoor is het even zoeken waar je moet zijn in het begin.

Bij het gebruik van de telefoon hebben we plotseling een rood kader alsof er iets ernstigs is gebeurd.

Het meest verwarrende vond ik de knop Uconnect. Alsof je achter je laptop een grote knop hebt met daarop "Laptop" of "Computer". Wat je met die knop kunt? De knoppenbalk onderin aanpassen. Dat doe je misschien één keer, maar de Uconnect-knop zelf neemt wel de middelste plek op, zodat je het later toch nog eens over kunt doen.

Deze knop had natuurlijk in de Instellingen gemoeten en als je dan toch deze aanpassingen wilt doen, dan zou ik nog iets meer controle willen hebben. Waarom kan ik niet één van die plekjes een snelkoppeling naar mijn "Road Rage"-playlist maken? 

Maar alles is vergeven en vergeten als je op navigatie drukt. Trots komt er in beeld "Navigatie van TomTom" en dat is nog steeds het beste dat je krijgen kunt. Geen onnodige of onlogische omwegen via een afrit en een oprit aan de andere kant. Op de meter nauwkeurige file-informatie en een hele rits aan matig irritante stemmen om uit te kiezen.

Het blijft ingewikkeld om een telefoon te gebruiken als mediaspeler in je auto. Je kunt hem aansluiten via Bluetooth, zodat hij zelfs afspeelt als hij nog in je zak zit. Maar dan loopt wel je batterij leeg. Je kunt hem met een kabeltje aansluiten zodat hij oplaadt én de muziek in optimale kwaliteit overbrengt via het infotainmentsysteem of je kunt hem met een kabeltje aansluiten en via Carplay bedienen. Hier zijn teveel machten aan het werk. Kudo's voor Fiat dat het allemaal naadloos werkt. Steek het stekkertje erin en je kunt van Bluetooth overschakelen naar bekabelde audio en gewoon verder gaan waar je gebleven was. 

Het scherm wordt ook gebruikt voor de achteruitrijcamera. Die geeft zeker geen 4K-beeld, maar de kwaliteit voldoet zonder meer. 

Het Uconnect infotainmentsysteem in onze Fiat 500X is op geen enkele manier bijzonder opzienbarend, maar gelukkig ook op geen enkele manier irritant. Met TomTom voor de navigatie, Carplay om je Flitsmeister-appje en je Spotify te kunnen gebruiken is het na een paar weken wennen een fijn infotainment systeem. 

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Deze maand: de Fiat 500X. Volgende week de conclusie.

Miniatuurvoorbeeld
Deel 1

Duurtest Fiat 500X: de introductie

Miniatuurvoorbeeld
Deel 2

Duurtest Fiat 500x: flinke motor

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore