Bright reviews

Duurtest Hyundai Ioniq Electric: frisse nieuwkomer

07 februari 2017 10:41 Aangepast: 27 april 2018 01:53

Auto-tester Rutger rijdt deze maand in de elektrische auto van Hyundai. "De eerste indruk is erg goed."

De Nissan Leaf, toen een tijd niets, daarna de Kia Soul, Renault Zoe, BMW i3 en de e-Golf. In vijf jaar tijd hebben we vijf redelijk betaalbare elektrische auto's op de markt zien komen. De Hyundai Ioniq en de Opel Ampera-E maken het aanbod een stuk volwassener. Wij rijden deze maand de nieuwe Ioniq Electric.

Ik reed de Hyundai Ioniq al eens, maar dat was helaas de hybride versie. De game-changer is deze volledig elektrische Ioniq met een bereik van 280 kilometer op een 28 kWh accu. Een knappe prestatie, gezien de Nissan Leaf en BMW i3 daar respectievelijk 30 en 33 kWh voor nodig hebben. De eerste rit Sassenheim - Groningen suggereert dat die claim wel aardig klopt. Met 120 km/u op de cruise control is er één snellaadstop in Zwolle nodig voor die enkele reis van 250 kilometer.  

Iets te kiezen

Bij Bright zouden we het liefst elke maand een andere groen gas, waterstof- of elektrische auto in de duurtest hebben, maar daarvoor komt het aanbod te langzaam op gang. Gelukkig zijn inmiddels het merendeel van de merken wel bezig met volledig elektrische auto's. Zelfs Toyota, die zweerde bij de hybride- en waterstofwagen, schijnt aan een accu-elektrische kar te werken. 

Deze Hyundai Ioniq is dan ook een geschenk uit de hemel voor de consument die iets te kiezen wil hebben. Rond de 30.000 euro zijn er een paar keuzes. De Leaf met de kleinere accu. De Zoe die meer het formaat van een Clio heeft. En halfbroer van de Ioniq; de Kia Soul. Geen van die auto's hebben standaard adaptive cruise control. Om maar één van de fijnste standaard opties te noemen op onze Koreaanse duurtester.

Sportief geveerd

De eerste indruk achter het stuur is bijzonder goed. De auto is sportief geveerd, zonder oncomfortabel te worden. In de sportstand is het een duveltje uit een doosje en bijna elke wenselijke optie is aanwezig. Alleen stoelverwarming is een gemis. Juist bij een elektrische auto is dat een goede manier om energie-efficiënt warm te blijven op koude dagen. Als optie is stoelverwarming en -ventilatie wel te bestellen. 

Knopjes zien er robuust, maar wat plastic uit en de goudbruin metallic sierranden zullen niet naar ieders smaak zijn. Aan de buitenkant moet ik even wennen aan het 'Mexicaanse worstelmasker' over de neus. Dag 1 vond ik het niks. Dag 2 begon het al wat te wennen. Nog vier weken te gaan om een grill hopeloos ouderwets te vinden. 

Meer auto-tests in de rubriek Duurtest

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van