Tech & business

Techbuzz: De aanval van Apple op Google

18 september 2015 17:12 Aangepast: 18 september 2015 17:32
Beeld © Getty

Elke week bespreekt RTL Z een app, gadget of gebeurtenis die je niet mag missen. Deze week: de aanval van Apple op Google in de vorm van iOS 9 en het toelaten van adblockers.

Sinds afgelopen woensdag is iOS 9, Apple's nieuwe mobiele besturingssysteem, te downloaden voor iPhones en iPads. iOS 9 ondersteunt zogeheten 'content blockers' waarmee gebruikers onderdelen van het internet kunnen blokkeren. Eén van die onderdelen is reclame, waarmee het voor het eerst mogelijk is om alle advertenties in de Safari-browser van de iPhone of iPad te blokkeren. Dat is niet alleen een service voor gebruikers, maar ook een poging om een flinke dreun aan Google uit te delen.

Google is het grootste advertentiebedrijf ter wereld. Als een groot deel van de iOS-gebruikers - in de Verenigde Staten is de iPhone veel groter dan in Europa - advertenties blokkeert, heeft dit directe invloed op de inkomsten van Google. De zoekgigant is ook een concurrent van Apple, omdat Google eigenaar is van Android, de grote tegenhanger van iOS. Apple verdient niet aan de verkoop van advertenties, maar aan de verkoop van zijn producten. Het is daarom voor Apple een no-brainer om advertenties te laten blokkeren in Safari, want in tegenstelling tot Google wordt Apple er niet slechter van.

Geniepig
Toch is Apple geniepiger dan je denkt. Om uitgevers, die vaak een verdienmodel hebben op basis van advertenties, niet enorm te benadelen worden ze uitgenodigd zich aan te sluiten bij Apple News, een nieuwe app in iOS 9. Op die manier kunnen uitgevers toch nog geld verdienen aan advertenties. Apple News toont bij artikelen namelijk advertenties die niet kunnen worden geblokkeerd. Apple rekent 30 procent van de advertentie-inkomsten bij Apple News - ongeveer evenveel als Google rekent. Apple is dus niet vies van het tonen van advertenties, zolang ze maar bijdragen aan de winst van het bedrijf.

Maar als iOS 9 één ding laat zien, is dat adblockers megapopulair zijn. De App Store wordt gevuld met (ironisch genoeg betaalde) adblocker-apps, die gebruikers kunnen installeren om alle webadvertenties in Safari te blokkeren. Adblockers gaan in ieder geval niet weg en dwingen uitgevers om andere bronnen van inkomsten te vinden. Het is nu wachten op de reactie van Google, waar de sfeer sinds woensdag hoogstwaarschijnlijk zeer gestrest aanvoelt.

Lees ook:
Hoe de Adblocker een bedreiging voor het internet werd

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore