Ga naar de inhoud
Mario en Zelda

Super Mario kan nog wel even mee: waarom Nintendo blijft verkopen

Een reclame voor de Nintendo Switch in de binnenstad van Rotterdam. Beeld © ANP Foto

Het paradepaardje van spelfabrikant Nintendo, de Switch, is alweer zes jaar oud. Toch kochten gameliefhebbers er de afgelopen maanden meer van dan Nintendo had verwacht. Wat zorgt ervoor dat we geen genoeg krijgen van deze spelcomputer en de bijbehorende games?

In het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar verkocht Nintendo 6,84 miljoen Nintendo Switch apparaten, tegenover 6,68 miljoen het jaar ervoor. Ook de games doen het beter dit jaar. Maar liefst 97,08 miljoen keer zijn deze over de toonbank gegaan; het jaar daarvoor was dat nog 95,41 miljoen.

'Nintendo springt er bovenuit'

Volgens topman Shuntaro Furukawa is de verkoop vooral te danken aan het uitkomen van het nieuwe spel The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en The Super Mario Bros. Movie.

Dat de verkoop beter was dan vorig jaar was dus niet compleet onverwacht. "2023 zal de boeken ingaan als een mooi jaar voor de games in het algemeen, met langverwachte titels die uitkwamen, maar Nintendo springt er zeker bovenuit", aldus Angus Mol, universitair docent Game Studies aan de Universiteit van Leiden.

Nintendo
Lees ook:
Nintendo Switch blijft goed verkopen: 'Productie wordt verhoogd'

Dat de Nintendo Switch, de spelcomputer van Nintendo, nu weer meer verkoopt dan vorig jaar is wel opmerkelijk. Deze werd uitgebracht in 2017, maar liefst zes jaar geleden.

De Switch blijft gaan

"Het is heel uniek dat een apparaat dat zes jaar geleden uitkwam, nu nog actueel is", aldus Jurjen Tiersma, Nintendo expert en oud-medewerker van Nintendo.

Over het algemeen hebben consoles namelijk een houdbaarheidsdatum van vijf tot zes jaar, waarna er een nieuwe variant op de markt komt. De Playstation 4 bijvoorbeeld, kwam eind 2013 uit en na zes jaar werd de Playstation 5 al aangekondigd. Voor Nintendo is dit niet het geval, de opvolger van de Switch laat al lang op zich wachten en staat nog niet op de agenda. De enige upgrade die spelcomputer heeft gehad – een groter en beter scherm – is ook alweer ruim twee jaar oud.

Schommelende
Lees ook:
Schommelende prijzen in grote speelgoedboeken: 'Koopjesjagers opgelet'

De Switch houdt dus langdurig stand, maar wat is de reden hiervoor? "Nintendo bewandelt een eigen pad en ze kiezen kwaliteit boven kwantiteit", zegt René Glas, universitair docent Mediastudies aan de Universiteit Utrecht.

Waardevaste games

Zo is de console van Nintendo op dit moment de enige van de grote drie (naast de Playstation en de Xbox) die buiten de deur gebruikt kan worden. Ook helpt het dat Nintendo de tijd neemt om games te produceren waarin de populairste figuren, Mario en Zelda, een hoofdrol hebben. En als die dan uitkomen, dan scoren ze veelal een 9 in recensies.

Vervolgens zijn de games ook nog eens waardevast. Breath of the Wild, de Zelda game die zes jaar geleden uitkwam, kost je nu nog steeds ruim 50 euro. Playstation en Xbox hebben juist veel jaarlijkse releases, zoals de FIFA-voetbal spellen. Die kosten na twee jaar meestal nog maar 20 euro.

Nintendo
Lees ook:
Nintendo richt zich niet meer op mobiele Mario-games

Dat Mario en Zelda waardevol blijven, is ook iets wat Nintendo zelf in stand houdt. Het bedrijf creëert exclusiviteit rondom de figuren door ze alleen in te zetten voor hun eigen producten. "Mario was door de jaren heen eigenlijk niet of nauwelijks te vinden op andere systemen", aldus Glas. Pas in 2016 konden liefhebbers Super Mario Run downloaden om Mario ook te zien rennen op het scherm van hun smartphone.

Jong en oud

De spellen van Nintendo zijn bovenal herkenbaar voor jong en oud, het eerste Mario spel stamt uit 1983 en het eerste Zelda spel kwam uit in 1986. Ze gaan dus al even mee. "Mijn dochter en ik spelen samen Mario games, net zoals ik dat vroeger al zelf deed, het heeft daardoor iets gezelligs en nostalgisch", zegt Mol.

Na
Lees ook:
Na bioscoophit Super Mario komt Nintendo nu met Zelda-film

Maar dat wil niet zeggen dat het gamebedrijf nooit met iets nieuws komt. "Er is altijd een verrassingselement bij Nintendo, een nieuwe manier van besturen of een nieuwe route in een spel", aldus Tiersma.

Zo bouwt de nieuwste Mario game voort op de klassieker Super Mario Bros, waarin Mario alleen naar links en rechts kan lopen en springen om ondertussen obstakels te vermijden, maar zijn er ook nieuwe munten te verdienen en kunnen de personages meer praten.

Nintendo scoort niet altijd

Staat Nintendo dan altijd gelijk aan succes? "Ik ben ook weleens teleurgesteld geweest, de Wii U bijvoorbeeld, daarvan wist ik wel, dit gaat nooit werken." zegt Tiersma.

De Wii U, beschikbaar sinds 2012, was de opvolger van de Wii en bevatte dit keer ook een touch-screen om spellen mee te besturen. Deze sloeg niet zo aan en werd in de vier jaar na uitkomst slechts 12 miljoen keer verkocht, daarna werd de console uit de verkoop gehaald. Ook Nintendo kent dus mindere tijden.

Maar volgens Tiersma zijn ze daarop ingesteld: "Nintendo vindt het niet heel erg om producten uit te brengen die niet aanslaan, zolang ze maar iets vernieuwends hebben gebracht."