Ga naar de inhoud
Minder reclame

Adverteerders niet blij met maatregel Musk om beperkt aantal tweets per dag

Beeld © Getty

Twitter gaat het aantal tweets dat dagelijks gelezen kan worden verlagen. Die aankondiging deed Elon Musk afgelopen zaterdag. Zijn idee valt niet bij iedereen goed. Zo zijn adverteerders niet blij met de nieuwe maatregel, laat de directeur van de bond van Adverteerders weten. "Hierdoor wordt Twitter zeker niet aantrekkelijker voor adverteerders."

Geverifieerde accounts van Twitter kunnen tijdelijk maximaal 6000 berichten per dag lezen. Bereik je dat maximum, dan zie je daarna geen tweets meer. Niet-geverifieerde accounts kunnen nog maar 600 berichten per dag lezen, en voor niet-geverifieerde accounts die kortgeleden zijn aangemaakt is het zelfs 300.

Later die zaterdag liet Musk weten dat die aantallen 'binnenkort' omhoog gaan naar 8000, 800 en 400.

Twitter
Lees ook:
Twitter beperkt aantal tweets dat dagelijks gelezen kan worden

Minder reclame

Volgens Henriette van Swinderen, directeur van de bond van Adverteerders, besloten de grote adverteerders de laatste tijd al een klein deel van het advertiebudget aan reclame via Twitter te besteden. "Door de limiet zal dit alleen maar minder worden", voorziet ze.

Voor bedrijven is het namelijk niet fijn als hun reclames minder bereik vinden. Bij de bond van Adverteerders zijn grote ondernemingen aangesloten als Unilever, Nestlé en ABN AMRO.

Scrapen tegengaan

Met de nieuwe maatregel van Musk wil hij het scrapen van data door andere partijen tegengaan. Data-scraping betekent het automatisch informatie van de site halen en analyseren. Volgens Musk zijn er honderden organisaties die 'op een extreem agressieve manier' data van Twitter scrapen. 

Verschillende experts uit de marketingwereld zeiden al dat de stap het behoorlijk lastiger kan maken voor het socialemediabedrijf om adverteerders te trekken. Jasmine Enberg, hoofdanalist bij Insider Intelligence, denkt zelfs dat de stap catastrofaal kan zijn voor de advertentieactiviteiten van Twitter.

Sinds Musk het bedrijf vorig jaar heeft overgenomen heerst er chaos bij Twitter. Musk wil van Twitter een bolwerk van vrijheid van meningsuiting maken. Critici zijn echter bang dat haatzaaiende taal door zijn ingrijpen makkelijker verspreid kan worden. De miljardair heeft ook al veel personeel ontslagen.

Adverteerders huiverig

Het is bekend dat diverse adverteerders van Twitter de laatste maanden huiveriger zijn geworden omdat ze het beleid van Musk niet zien zitten. "Je wilt met je merk niet het risico lopen naast nepnieuws te komen staan", zegt Van Swinderen daarover. Zij heeft echter geen cijfers die het wegtrekken van adverteerders kunnen staven.

Bij veel 'gewone' Twitter-gebruikers viel het nieuws over de leesbeperkingen ook al slecht. Afgelopen weekend uitten ze met de hashtag "RIPTwitter" hun onvrede op het platform. Hoe lang de limiet blijft gelden, is nog niet bekend.

Niet
Lees ook:
Niet ingelogd? Dan kan je op Twitter geen tweets meer zien
BRIGHT is verhuisd!

Voor alle nieuwe en oude content van Bright,
klik op de link.

Ga naar Bright.nl