Ga naar de inhoud
Auto met zonnepanelen

Lightyear stopt productie eerste zonneauto: 'Focus op goedkopere model'

De eerste Lightyear 0 die in november in productie ging. Beeld © Lightyear

De Nederlandse autofabrikant Lightyear stopt na nog geen twee maanden alweer met de productie van zijn eerste zonneauto, de Lightyear 0. Het bedrijf wil zich volledig richten op het tweede, goedkopere model. Die Lightyear 2 moet eind 2025 op de markt komen.

Voor de dochteronderneming die voor de productie van de Lightyear 0 verantwoordelijk was, is vandaag surseance van betaling aangevraagd. Lightyear spreekt van een 'strategische herstructurering', die nodig is om de 'bedrijfsvisie veilig te stellen'. Het bedrijf werkt al sinds 2016 aan de zonneauto, die met ingebouwde zonnecellen minder vaak aan de laadpaal hoeft.

"Het hele proces van het ontwikkelen van Lightyear 0 heeft ons bedrijf veel waardevolle lessen opgeleverd. We steken nu al onze energie in het bouwen van Lightyear 2", aldus ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot.

De Lightyear 0 was in november de eerste in productie genomen zonneauto ter wereld, maar de auto had een fors prijskaartje: 250.000 euro. Er zijn uiteindelijk maar een handvol auto's geproduceerd. 

'Minder dan 40.000 euro'

Lightyear was de afgelopen maanden al druk bezig met de ontwikkeling van de Lightyear 2, die 'minder dan 40.000 euro' moet kosten. Op een grote techbeurs in Las Vegas gaf de Brabantse automaker begin deze maand al een voorproefje van de auto.

Toen zei Lightyear dat de productie eind 2025 van start moet gaan. Het bedrijf wil vanavond niet zeggen of die planning nu gaat veranderen.

Dankzij de zonnecellen op het dak hoeft de zonneauto volgens de makers veel minder vaak aan de lader. De actieradius van de Lightyear 2 moet ruim 800 kilometer worden. Al 40.000 mensen hebben zich aangemeld voor de wachtlijst voor de zonneauto.

Leasebedrijf
Lees ook
Leasebedrijf wil 10.000 Lightyear-zonneauto's kopen

Investeringen en leasebedrijven

"We hopen de komende weken een aantal belangrijke investeringen af te ronden om op te schalen naar de Lightyear 2, een betaalbare elektrische auto op zonne-energie die beschikbaar is voor een breder publiek", aldus Hoefsloot. 

Voor de Lightyear 2 kwamen inmiddels 21.000 bestellingen binnen van leasemaatschappijen en autodeelbedrijven, samen goed voor een omzet van zo'n 840 miljoen euro. Sinds de oprichting haalde Lightyear meer dan 185 miljoen euro aan investeringen op.  

Toen de allereerste Lightyear 0 eind november van de band rolde, was dit volgens de Nederlandse makers behalve de eerste zonneauto voor consumenten ook 'de meest aerodynamische auto' op de markt.

Lightyear
Lees ook
Lightyear geeft voorproefje van goedkopere zonneauto

Duitse concurrent in geldnood

De Duitse concurrent van Lightyear, Sono Motors, heeft intussen grote moeite om voldoende geld op te halen voor zijn eerste zonneauto. Die Sion moet een kleine 30.000 euro gaan kosten, maar de komst is na jaren vertraging onzeker geworden.

Sono Motors zegt bijna 105 miljoen euro nodig te hebben, maar heeft inmiddels nog maar een kleine 46 miljoen binnen.