Ga naar de inhoud
Samen tien prijzen

Games Elden Ring en God of War grote winnaars bij Game Awards

Elden Ring werd al ruim 17 miljoen keer verkocht. Beeld © Bandai Namco

De gedoodverfde winnaar Elden Ring werd vannacht zoals veracht de beste game van het jaar tijdens de Game Awards. God of War Ragnarök ging met de meeste prijzen naar huis.

De Game Awards is de grootste jaarlijkse prijzenshow voor games. Vorige maand bleek al dat Elden Ring en God of War Ranarök de grootste kanshebbers waren, vannacht werden de winnaars bekend gemaakt. Elden Ring ging er met de prijs voor Game van het Jaar vandoor. De game van From Software wordt geprezen om de vrijheid die spelers krijgen in de mooie maar genadeloze fantasiewereld.

Elden Ring won verder de prijzen voor beste rollenspel, beste gameregie en beste art design. Het recent verschenen God of War Ragnarök ging er met zes prijzen vandoor. Het spel won de Game Awards voor beste verhaal, beste muziek, beste audiodesign, beste actie-avonturengame en innovatie in toegankelijkheid. En ook voor beste acteerprestatie: die prijs ging naar acteur Christopher Judge die met zijn lage gromstem de oorlogsgod Kratos tot leven wekt.

Game-review
Lees ook:
Game-review God of War Ragnarök: menselijk verhaal van mythische proporties

Guerrilla met lege handen naar huis

Horizon Forbidden West van het Nederlandse Guerrilla was ook een grote kanshebber, maar ging ondanks vijf nominatie met lege handen naar huis. De game Stray, waarin spelers een kat besturen door een post-apocalyptische wereld vol robots, won de prijzen voor beste indiegame en beste indiegamedebuut.

De Game Awards worden toegewezen door een combinatie van 100 gamecritici en het publiek. De critici maken de nominaties, waar spelers vervolgens op kunnen stemmen. Tijdens de show werden ook verschillende nieuwe games aangekondigd, zoals het tweede deel van Hideo Kojima-game Death Stranding, Star Wars Jedi: Survivor, Hades 2 en een nieuw hoofdstuk voor Horizon Forbidden West, Burning Shores.