Ga naar de inhoud
'Self Service'-reparaties

Apple laat Europeanen zelf iPhones repareren, maar nog niet in Nederland

Het repareren van een iPhone. Beeld © Apple

Apple heeft zijn Self Service-reparatieprogramma in Europa gestart. Nog niet in Nederland, maar in acht andere Europese landen hebben consumenten nu toegang tot originele Apple-onderdelen en gereedschap.

Het is de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om apparaten zelf te repareren. Dat kwam bedrijven als Apple op kritiek te staan, maar vorig jaar ging Apple overstag: klanten zouden vanaf 2022 weer zelf hun apparaten kunnen gaan repareren.

Dat gebeurde eerder dit jaar al in de VS, en nu krijgen ook de eerste acht Europese landen toegang tot het Self Service-reparatieprogramma van Apple, meldt het bedrijf. Het gaat om België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Het is niet bekend wanneer Nederland bij die groep landen komt.

Apple-onderdelen en speciaal gereedschap

Consumenten kunnen zelf 'veelvoorkomende reparaties' uitvoeren aan alle modellen van de iPhone 12 en 13 en aan MacBooks met een Apple M1- of M2-chip. Apple stelt reparatiehandleidingen beschikbaar, en laat consumenten originele Apple-onderdelen bestellen. Tot voor kort waren zulke Apple-onderdelen alleen beschikbaar voor geautoriseerde reparateurs, iets dat zorgde voor kritiek van consumentenorganisaties en de politiek. Bij deze nieuwe aanpak kunnen consumenten hun eigen apparaten zelf repareren, en dat geldt ook voor niet-geautoriseerde reparateurs. 

Apple verhuurt ook speciaal gereedschap dat nodig is voor sommige reparaties, voor 59,95 euro per week. Bij de installatie van een nieuw scherm is bijvoorbeeld een speciaal apparaat nodig dat de gezichtsscanner in het nieuwe scherm koppelt met de iPhone. Oude en kapotte onderdelen kunnen worden teruggestuurd naar Apple, vaak in ruil voor korting op de nieuwe onderdelen.

Advies: doe het toch niet zelf

Ondanks het nieuwe reparatieprogramma, adviseert Apple de meeste mensen om reparaties toch uit te besteden. Er is volgens het bedrijf ervaring en technische kennis voor nodig. Eerder dit jaar bleek ook al dat zelf repareren nauwelijks goedkoper is dan een reparatie bij Apple of een aangesloten reparateur. De meeste kosten zitten in de nieuwe onderdelen.

Nederland is geregeld wat later als het gaat om nieuwe functies en initiatieven van Apple. Zo was Nederland het laatste west-Europese land waar Apple Pay beschikbaar kwam. De 4G-versie van de Apple Watch maakte vorig jaar pas zijn intrede, en de slimme HomePod-speakers volgden pas dit jaar.