Ga naar de inhoud
Elektrische auto met zonnepanelen

Primeur voor Nederlanders: productie zonneauto Lightyear gestart

Het Nederlandse bedrijf Lightyear is vandaag begonnen met de productie van de eerste elektrische auto op zonne-energie. In een fabriek in Finland rolde de Lightyear 0 van de band. Dankzij zonnepanelen in het dak hoeft de auto minder vaak aan de lader.

Lightyear gaat in de fabriek van het Finse Valmet Automotive één zonneauto per week produceren. Het Nederlandse bedrijf heeft hiermee de primeur van de eerste elektrische auto die energie uit zonlicht opwekt.

De productie van de Lightyear 0 wordt in het eerste kwartaal van 2023 'geleidelijk opgevoerd'. De zonneauto, die vijf zitplaatsen heeft, is erg duur: 250.000 euro.

Goedkopere versie in de maak

Van het eerste model worden er maximaal 946 stuks gemaakt. De volgende versie moet zo'n 30.000 euro gaan kosten. Die 'Lightyear 2' staat gepland voor eind 2024 of begin 2025.

Het Helmondse bedrijf heeft zes jaar gewerkt aan de zonneauto. "De start van de productie van de Lightyear 0, de allereerste zonnewagen, brengt ons een grote stap dichter bij onze missie om schone mobiliteit naar iedereen en overal te brengen. We mogen hierdoor dan wel de eerste zijn, maar ik hoop zeker niet de laatste", zegt Lightyear-ceo Lex Hoefsloot.

Zonnepanelen en aerodynamisch

De zonnepanelen in de Lightyear 0 zorgen voor zo'n 70 kilometer extra actieradius per dag. De volle 60 kWh-accu biedt een bereik van 625 kilometer. De auto trekt op van 0 naar 100 km/u in 10 seconden en de maximumsnelheid is 160 km/u. 

De Lightyear 0 is volgens de fabrikant ook de 'meest aerodynamische auto ooit', met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,175 (Cd) heeft. Een lage luchtweerstand draagt bij aan een efficiënter energieverbruik, waardoor de auto een grotere actieradius kan hebben en hij minder vaak aan de lader hoeft. Met een gewicht van 1575 kilogram is de auto ook erg licht.

Zonneauto
Lees ook
Zonneauto Lightyear is de 'meest aerodynamische auto ter wereld'

Ook als deelauto's

Lightyear, dat ruim 600 medewerkers heeft, haalde onlangs 81 miljoen euro aan financiering op, waarmee het totaal aan investeringen sinds 2016 uitkomt op bijna 185 miljoen euro. Over een paar jaar moeten er duizenden Lightyears als deelauto's beschikbaar komen in Nederland.

Een van de concurrenten is de Duitse startup Sono Motors, die een zonneauto van net onder de 30.000 euro op de markt wil brengen.

Duizenden
Lees ook:
Duizenden zonneauto's van Lightyear worden deelauto's

Luister volgende week ook onze Bright Podcast voor meer over Lightyear.

Dit is de eerste Nederlandse zonneauto - en voor 250.000 euro is-ie van jou

01:21