Ga naar de inhoud
'Niet voor op de weg' nu onvoldoende

Inspectie waarschuwt verkopers snelle fatbikes, verkopers onaangenaam verrast

Beeld © Fatbikes hebben een brommer-achtig uiterlijk

Verkopers van zogenoemde fatbikes zijn door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gewaarschuwd. Veel van de e-bikes met dikke banden hebben te veel vermogen of zijn niet gekeurd, en mogen daarom volgens het ILT überhaupt niet verkocht worden. Tot nu toe volstond de waarschuwing 'niet voor op de openbare weg'.

De ILT heeft 27 fatbike-webshops gewaarschuwd dat zij tot 1 december hebben om hun aanbod aan te passen. Vanaf die datum mogen alleen nog fatbikes worden verkocht die een typegoedkeuring hebben, of een maximale snelheid van 25 kilometer per uur en een maximaal vermogen van 250 Watt. Dat zijn ook de eisen voor rijden op de openbare weg. Webshops die niet gehoorzamen, riskeren een last onder dwangsom.

Veel webshops verkopen echter ook fatbikes met een zwaardere elektromotor en zonder typegoedkeuring. Met een typegoedkeuring moeten de fatbikes dezelfde keuring ondergaan als bijvoorbeeld snorfietsen en scooters. Bij die fietsen staat nu een melding als: 'niet bedoeld voor op de openbare weg, alleen voor op eigen terrein'. Volgens de ILT wordt die melding in de meeste gevallen ten onrechte gebruikt. "Uit andere aspecten blijkt dat de fatbike wel degelijk bedoeld is voor gebruik op de openbare weg", aldus de ILT. Het gaat dan bijvoorbeeld om foto's op de site, waarop de fatbike wel op de openbare weg is te zien.

Nederlandse
Lees ook:
Nederlandse maker stoere e-bikes haalt 1 miljoen op: 'Fatbike is blijvertje'

Winkeliers onaangenaam verrast

Verkopers van de betreffende fatbikes reageren onaangenaam verrast op het nieuws. Zij zeggen een maand geleden al per brief te zijn gewaarschuwd door de ILT. Maar diezelfde inspectiedienst zou nog in maart van dit jaar meerdere fatbike-verkopers hebben bezocht. Toen zouden zij juist te horen hebben gekregen aan alle eisen te voldoen, zolang zij vermelden dat zwaardere fatbikes niet voor op de openbare weg zijn. Op basis van dat bericht zijn de winkeliers zwaardere e-bikes gaan inkopen, omdat er vraag naar is.

"De mensen van de ILT hebben bij ons in maart op fatbikes gezeten, het hele bedrijf bekeken. We kregen te horen dat we als goed voorbeeld gebruikt zouden worden", zegt Tijl Vos, eigenaar van fatbike-webshop Fatdaddy. "Nu horen we ineens dat we alle sterkere fietsen van de site moeten halen. Het slaat helemaal nergens op. We verkopen zeker 80 procent van die fietsen daadwerkelijk aan mensen die ze alleen voor op de camping gebruiken, of meenemen op de boot", zegt Vos.

E-bikes
Lees ook:
E-bikes gaan harder met app van Quinten (18): 'Al tienduizenden downloads'

Eigenaar Glenn Ipskamp van de concurrerende fatbike-verkoper ES Master zegt ook in maart bezoek te hebben gehad van de ILT. "Wij kregen te horen dat alles in orde was, zolang we de melding maar toepasten. Nu hebben we een maand om dat aanbod alsnog uit onze webwinkel te halen. Ik vind het krom", aldus Ipskamp. De verkoper wijst onder meer op andere soorten e-bikes die ook met meer vermogen verkocht worden, en bijvoorbeeld softwarematig worden opgevoerd door de begrenzing te verwijderen. "Ik hoop niet dat de ILT met twee maten meet", zegt Ipskamp.

De ILT zegt tegenover Bright dat de bezoeken van eerder dit jaar onderdeel waren van oriënterend marktonderzoek. "Er zijn toen geen uitspraken over regelgeving gedaan, omdat daar toen nog geen duidelijkheid over was", zegt een woordvoerder van de ILT. "Ondertussen is dat wel duidelijk, en daar is de waarschuwing op gebasseerd."

Verkoop opvoer-kits niet verboden

Beide webwinkels zeggen evengoed aan de verscherpte eisen te zullen voldoen, om dwangsommen te voorkomen. Wel noemt Ipskamp het opvallend dat de ILT expliciet aangeeft dat de verkoop van opvoer-kits voor fatbikes niet verboden is, hoewel het rijden met een opgevoerd voertuig niet is toegestaan op de openbare weg. "Ik mag dus wel een zwaardere motor los bij een fatbike verkopen, zolang hij maar niet gemonteerd is", legt Ipskamp uit.

De vraag naar fatbikes neemt de komende tijd vermoedelijk toe, vanwege een nieuwe helmplicht voor snorfietsen. Vanaf 1 januari 2023 is een helm op een snorfiets voortaan verplicht, zoals al langer bij bromfietsen het geval is. De Fietsersbond waarschuwde eerder deze maand nog voor fatbikes. Volgens de bond zouden ouderen het fietspad niet meer op durven nu daar steeds meer van de grotere, bredere fatbikes rijden. De Fietserbond hekelt nadrukkelijk de opvoer-mogelijkheid, waarvan de verkoop dus niet wordt beperkt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van