Ga naar de inhoud
'Meer omzet uit WhatsApp halen'

Meta verwacht veel meer te kunnen verdienen aan WhatsApp

Mark Zuckerberg Beeld © Getty

Facebook-moederbedrijf Meta verwacht de komende tijd meer omzet te kunnen halen uit WhatsApp en Messenger. De chatdiensten zijn volgens het bedrijf een 'belangrijke pijler', terwijl de investeringen in de metaverse pas op lange termijn wat kunnen opleveren.

"We werken er aan om meer inkomsten te halen uit WhatsApp en Messenger", zei Meta-topman Mark Zuckerberg donderdag tegen werknemers. "We praten veel over de kansen op de zeer lange termijn, zoals de metaverse, maar de realiteit is dat zakelijke berichten waarschijnlijk de volgende belangrijke pijler van ons bedrijf zullen zijn."

Bedrijven moeten momenteel al betalen als ze meer dan duizend chatgesprekken per maand met klanten voeren via hun zakelijke WhatsApp-account. Ook kunnen bedrijven producten verkopen binnen WhatsApp. De berichtendiensten bevinden zich volgens Zuckerberg in een 'zeer vroeg stadium in het genereren van inkomsten' vergeleken met Facebook en Instagram. 

Massa-ontslag

Zuckerberg praatte het personeel bij om zorgen over de financiële situatie van Meta weg te nemen, nadat het bedrijf wereldwijd meer dan 11.000 banen schrapte. Meta heeft veel last van adverteerders die minder geld uitgeven aan reclames op Facebook en Instagram, en kampt ook met hogere kosten door de gestegen rente en hoge inflatie. 

Zuckerberg
Lees ook
Zuckerberg stuurt 11.000 werknemers eruit bij Meta

Slimme brillen

Meta investeert de komende jaren miljarden in de toekomstvisie rond de metaverse, gedeelde virtuele werelden waarin mensen kunnen samenkomen, samenwerken en spelen. De metaverse levert voorlopig nog geen geld op.

Ongeveer de helft van het budget van de metaverse-tak Reality Labs gaat volgens Zuckerberg naar de ontwikkeling van slimme brillen die werken met augmented reality (AR), waarbij de drager beelden over de werkelijkheid ziet. De eerste brillen zullen 'de komende jaren' op de markt komen, zei Zuckerberg donderdag en pas later in dit decennium 'echt geweldig' zijn, denkt hij. "Dat is het meest uitdagende werk, maar het kan na verloop van tijd ook de meeste potentie hebben."

De baas van Reality Labs, chief technology officer Andrew Bosworth, zei dat de AR-brillen nuttiger moeten zijn dan smartphones om toekomstige klanten te overtuigen. Volgens Bosworth richt Meta zich bij de brillen op toepassingen 'voor een breed publiek'. Onlangs zei Zuckerberg dat hij Apple als de grootste concurrentie ziet bij de ontwikkeling van de AR-brillen.

Meta-topman
Lees ook
Meta-topman Zuckerberg ziet Apple als grote concurrent bij VR en AR
Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter