Ga naar de inhoud
Streamingstrijd

'Tal van populaire series nog niet bij goedkoper Netflix-abonnement'

Netflix Beeld © Getty

Netflix start donderdag in twaalf landen met een goedkoper abonnement met reclames, maar daarbij ontbreken nog tal van populaire series. Netflix onderhandelt nog altijd met grote Hollywood-studio's over nieuwe licentiedeals.

Het goedkope Netflix-abonnement met reclame-onderbrekingen is 3 euro goedkoper dan het normale basic-abonnement. Zo betalen Duitsers 5 euro per maand en Amerikanen 7 dollar per maand. Wanneer het goedkoper aanbod in Nederland start, is nog niet bekend. 

Naast de reclameblokken en een lagere beeldkwaliteit heeft het goedkopere Netflix-abonnement nog een minpunt: een kleiner aanbod aan series en films. Netflix heeft volgens de Wall Street Journal na maanden onderhandelen nog geen overeenkomsten bereikt over licenties voor het nieuwe abonnement met meerdere grote filmstudio's, zoals Walt Disney, Comcast, NBC Universal, Sony Pictures, Discovery en Lions Gate. 

Netflix laat weten dat enkele titels in de VS niet beschikbaar zijn in het reclame-abonnement, zoals de series Arrested Development, New Girl en Peaky Blinders – bij de reguliere abonnementen zin die series in de VS wel beschikbaar. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving kunnen kijkers met het nieuwe reclame-abonnement wel kijken naar series als The Crown, Breaking Bad en Grey's Anatomy.

Netflix moet aan sommige producenten meer betalen om hun films en series in dit nieuwe model aan te bieden. De streamingdienst zou met de reclameblokken voor en tijdens de films en series uiteindelijk meer winst kunnen maken dan met normale abonnementen.

Netflix heeft eerder gezegd dat de catalogus van het nieuwe abonnement zou overeenkomen met '85 tot 90 procent' van de populairste content op het platform. Hoeveel films en series er precies ontbreken ten opzichte van het normale abonnement is nog niet duidelijk.

Netflix:
Lees ook
Netflix: vanaf begin 2023 extra betalen bij delen van je account

5 minuten reclame per uur

Abonnees krijgen bij het nieuwe abonnement '4 tot 5 minuten' aan reclames per uur voorgeschoteld. De commercials op Netflix duren tussen 15 en 30 seconden en worden afgespeeld voor en tijdens series en films.

Net als bij de normale basic-abonnementen mogen gebruikers slechts één stream tegelijk kijken en krijgen ze geen HD-beeldkwaliteit. Bij het nieuwe abonnement kunnen ze ook geen films en series downloaden om ze offline te kijken.

Disney+

Concurrent Disney+ lanceert in december in de VS ook een goedkoper abonnement met reclames. Ook Disney heeft nog niets gezegd over de Nederlandse beschikbaarheid en prijs.

Met de goedkopere opties hopen de streamingdiensten nieuwe abonnees te trekken onder mensen die de abonnementen nu nog te duur vinden. Ook hopen ze te voorkomen dat bestaande abonnees hun lidmaatschap helemaal opzeggen. Uit een recent onderzoek bleek dat bijna de helft van de abonnees van Netflix en Disney+ overweegt over te stappen op zo'n goedkoper abonnement met reclames.

Netflix-profiel
Lees ook
Netflix-profiel nu over te zetten naar nieuw account: 'Neem je eigen abonnement'

'Netflix vraagt hoge reclametarieven'

Netflix vraagt aan de eerste adverteerders volgens de Wall Street Journal relatief hoge tarieven voor de commercials. Grote merken zijn volgens de krant terughoudend met het betalen van de hoge prijs voor een platform dat nog geen geavanceerde mogelijkheden tot het gericht afstemmen van reclames op gebruikers heeft. 

Netflix zou in eerste instantie 65 dollar voor het bereiken van duizend kijkers hebben gevraagd, maar na onderhandelingen betaalden sommige adverteerders daar uiteindelijk tussen 45 en 55 dollar voor. In een later stadium wil Netflix de reclames gaan afstemmen op de leeftijd en het geslacht van gebruikers.

Streamingdienst
Lees ook:
Streamingdienst SkyShowtime van start in Nederland met 'levenslange korting'