Ga naar de inhoud
Bright Duurtest

Duurtest MG Marvel R: de kennismaking

Bright-autotester Rutger rijdt de komende vier weken in de MG Marvel R. Deze week maakt hij kennis met deze elektrische SUV met een bijzondere naam.

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook ons YouTube-kanaal.  

Ik heb nog gegoogeld naar een lotgenotengroep van Fiat Croma-eigenaren, maar kon niets vinden. Want geloof me: als je een MG Marvel R rijdt, vinden mensen dat je een boel uit te leggen hebt. Met name over de naam.

Allereerst moet je uitleggen dat de auto niets gemeen heeft met de Engelse sportwagentjes van vroeger, anders dan de naam. Maar vooral moet je op de een of andere manier ook boete doen voor het feit dat er Marvel in de naam van je auto zit. 'Betalen ze royalty's voor die naam?' 'Heet hij Marvel omdat hij van die uitklaphandgrepen heeft?' Ik weet het niet mensen, ik heb de naam niet bedacht. Wie graag over auto’s praat, heeft aan deze MG dus een goede, wie liever wat op zichzelf is, kan beter op de fiets gaan. Maar dan geen Cowboy-ebike.

Revival van het merk MG

De renaissance van het merk MG hebben we te danken aan het enorme Chinese SAIC. Deze automaker bracht ons eerder de MG ZS EV, een auto die op basis van zijn prijs-prestatie-verhouding een enorme aanrader is. Maar als het op design en software aankomt, is hij de Europeanen nog niet de baas. Na de MG ZS EV volgde de enige elektrische stationwagon die je officieel kunt kopen op dit moment: de MG5. Nummer drie is deze Marvel R en het echte klapstuk komt begin volgend jaar met de MG4: een compacte crossover die het de Kia’s en Hyundai’s van deze wereld moeilijk zou moeten maken.

Maar deze maand rijden we dus de halo-auto, het topmodel, 'hij wiens naam beter niet genoemd kan worden': de MG Marvel R. Even voor de verstokte autofan: er is dus niet een gewoon model dat Marvel heet en een sportief model dat Marvel R heet. De auto is een gerebadgede Roewe, een merk dat SAIC niet in Europa voert.

Het platform waar de auto op gebouwd is, is niet van de grond af voor elektrisch rijden ontwikkeld en dat kun je zien aan de flinke neus die de auto heeft en ook aan de kleine kofferbakinhoud voor zo’n grote wagen: 357 liter. Een Kia Niro heeft 475 liter bagageruimte. Dat wordt enigszins gecompenseerd door de 150 liter bonusruimte onder de motorkap, maar je hond zal daar geen boodschap aan hebben.

Veel concurrentie

Met welke auto kunnen we de Marvel R het beste vergelijken? De huidige vanafprijs is 47.500 euro. Dan vlieg je in 4,9 seconden naar de 100 met 288 pk onder de voet. Maar je zult ook om je heen kijken wat anderen voor dat bedrag hebben gekocht. Een Hyundai Ioniq 6 bijvoorbeeld. Een Volvo XC40 Recharge. Een Ioniq 5 long range. Een Polestar 2. Een Nissan Ariya. Een Skoda Enyaq. Een Audi Q4 e-tron met de kleine accu. Een Kia EV6. Een Kia Niro EV met drie breedbeeld-tv's op de achterbank.

Onder de 50.000 euro kun je in bijna elke showroom een elektrische auto uitkiezen en dat maakt dat MG hier niet de prijsstunter is, maar de uitdager. De komende weken gaan we uitvogelen in welke mate dat gevecht gewonnen kan worden.

Rutger Middendorp test sinds 2010 elke maand een andere auto voor Bright. Volg ook ons YouTube-kanaal.