Ga naar de inhoud
Strijd tussen streamingdiensten

Viaplay heeft meer dan 1 miljoen abonnees in Nederland

Viaplay-ceo Anders Jensen

De Zweedse streamingdienst Viaplay is in het afgelopen kwartaal de mijlpaal van 1 miljoen Nederlandse abonnees gepasseerd. Viaplay streamt onder andere de Formule 1 en de voetbalcompetities Premier League en Bundesliga.

Het aantal abonnees op Viaplay groeide in het derde kwartaal met 879.000 tot ruim 6,4 miljoen. Dat is 78 procent meer dan een jaar geleden. "We zijn nog maar twee jaar bezig met ons vijfjarenplan en we zitten al op de helft van ons doel van 12 miljoen abonnees", zegt Viaplay-ceo Anders Jensen in een toelichting. Behalve in Nederland heeft Viaplay nu ook in Polen meer dan 1 miljoen abonnees. 

Premier League

De Viaplay-activiteiten buiten de Scandinavische landen voegden 685.000 abonnees toe in het derde kwartaal. Dat is meer dan het dubbele van het aantal abonnees in het voorgaande kwartaal.  

De toevoeging van de Engelse Premier League in het aanbod in Nederland en Polen droegen bij aan de groei. De omzet van de internationale activiteiten nam daardoor ook toe, mede door de hogere abonnementsprijs in Nederland. Een Viaplay-abonnement kost nu 13,99 euro per maand.

Viaplay
Lees ook:
Viaplay wil geen goedkoper abonnement met reclames aanbieden

'Winstgevend in 2024'

Het Zweedse bedrijf verwacht dat de internationale activiteiten in 2024 'op jaarbasis winstgevend zullen zijn', wat een jaar eerder dan gepland zou zijn. In tegenstelling tot Netflix en Disney+ heeft Viaplay nog geen plannen om een goedkoper abonnement met reclame-blokken aan te bieden.

In Noorwegen groeide het aantal abonnees minder snel dan het bedrijf had verwacht. In Scandinavische landen heeft de Viaplay Group ook meerdere tv- en radiozenders. De advertentie-inkomsten daalden daar met 3 procent op jaarbasis door de verslechterde markt voor tv-reclames.

Onderzoek:
Lees ook:
Onderzoek: helft Viaplay-klanten twijfelt over verlengen of wil opzeggen

Britse lancering in november

Viaplay nam in juli de Britse sportzender Premier Sports over. Met de overname wil het bedrijf in versneld tempo groeien, in aanloop naar de lancering van Viaplay in het Verenigd Koninkrijk op 1 november. Nu de overname van Premier Sports is afgerond, verhoogt het bedrijf de doelstelling voor het aantal internationale abonnees aan het einde van het jaar naar zo'n 2,7 miljoen, van ongeveer 2,5 miljoen.

In Latijns-Amerikaanse landen en Japan, waar Viaplay geen eigen app wil lanceren, gaat het bedrijf binnenkort zijn content via partners aanbieden.

Sinds vandaag heeft Viaplay er in Nederland nog een nieuwe concurrent bij gekregen: de streamingdienst SkyShowtime is vanochtend in ons land gelanceerd.

Streamingdienst
Lees ook:
Streamingdienst SkyShowtime kost 7 euro per maand in Nederland
Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook