Ga naar de inhoud
App Store-concurrent

Microsoft werkt aan smartphone-versie Xbox Store

Xbox-games kunnen al naar smartphones worden gestreamd. Beeld © Microsoft

Microsoft werkt aan een eigen appwinkel voor smartphones, bedoeld als concurrent voor de Apple App Store en Google Play Store op het gebied van mobiele games.

Microsoft kondigde begin dit jaar de overname van gamereus Activision Blizzard aan, voor een recordbedrag van bijna 69 miljard dollar. De overname moet eerst nog beoordeeld worden door onder meer de EU en door Britse marktwaakhond CMA. De correspondentie rond dat Britse onderzoek wordt openbaar gedeeld. Daardoor komt informatie naar buiten die nog niet bekend was, zoals de plannen van Microsoft voor een eigen mobiele appwinkel.

Het gaat om een "nieuw Xbox Mobile Platform", dat consumenten moet "wegleiden van de Google Play Store en App Store op mobiele apparaten". Dat ontdekte The Verge, dat de argumenten van Microsoft voor de overname van Activision Blizzard heeft uitgeplozen.

Sony:
Lees ook:
Sony: aanbod Microsoft over Call of Duty is onvoldoende

'Monopolie spelcomputers niet aan de orde'

Microsoft stelt dat de overname van Activision Blizzard niet bedoeld is om een monopolie op de markt voor spelcomputers te krijgen. Op dat gevaar wijst onder meer PlayStation-maker Sony. Dat bedrijf vreest grote gevolgen als Microsoft de populaire Call of Duty-games op termijn exclusief voor zichzelf houdt.

"De transactie verbetert Microsofts vermogen om een gamewinkel te creëren die op een reeks apparaten werkt, inclusief mobiel, als gevolg van de toevoeging van de games van Activision Blizzard", stelt Microsoft in zijn verdediging voor de overname. "Het weghalen van consumenten uit de Google Play Store en App Store op mobiele apparaten vereist echter een grote verschuiving in het consumentengedrag."

De praktische duopolie die Apple en Google op de markt voor mobiele apps en games hebben, wordt momenteel onderzocht door zowel de VS als de EU. Microsoft noemt de markt voor spelcomputers ondertussen 'steeds minder belangrijk'.

Google
Lees ook:
Google stopt met Stadia: gamedienst bleek grote flop

Cloudgaming steeds belangrijker

Microsoft spreekt in zijn argumentering niet over cloud-gaming, één van de paarden waar het bedrijf flink op wedt. Daarbij worden games afgespeeld in een datacenter, zodat spelers die zonder (spel)computer kunnen spelen. In het geval van Microsoft loopt dat via een Game Pass-abonnement. Spelers kunnen dan via bijvoorbeeld hun browser een groot aantal games onbeperkt spelen voor een vast bedrag per maand.