Ga naar de inhoud
Mogelijk ook in Europa

Eerste elektrische auto van Sony en Honda in 2026 op de markt

De topmannen van Sony Honda Mobility en een concept-auto van Sony. Beeld © Sony Honda Mobility

De eerste elektrische auto's van de nieuwe samenwerking van Sony en Honda zijn in 2025 te koop. Een jaar later moeten de stekkerauto's echt worden geleverd. De Japanse bedrijven denken ook aan een introductie in Europa.

Sony en Honda hebben de plannen om samen elektrische auto's te maken vandaag toegelicht, nadat de Japanse bedrijven hun samenwerking in maart hadden aangekondigd. De voorverkoop van de nieuwe auto's moet in de eerste helft van 2025 van start gaan. De leveringen van de eerste Sony-Honda-auto’s beginnen vervolgens in 2016 in de VS, in de tweede helft van dat jaar gevolgd door Japan. Later volgt mogelijk ook een lancering in Europa, zeiden de bedrijven tijdens een persconferentie

Sony Honda Mobility, zoals de joint-venture heet, heeft nog geen beelden van de nieuwe auto's laten zien. Ook zijn er nog geen concrete prijzen genoemd, maar de bedrijven zeiden wel dat het eerste model zich in een 'enigszins hoge prijsklasse' zal bevinden. Sony en Honda focussen zich op verkoop via internet, net zoals Tesla. 

Rijhulpsysteem en abonnement

Sony Honda Mobility wil de auto’s voorzien van een rijhulpsysteem met niveau 3 van autonoom rijden, waarbij auto’s alleen in bepaalde omstandigheden zelf kunnen rijden.

Sony werkt aan een maandelijks abonnement voor entertainment en andere diensten voor de autobezitters. Zo zouden ze op het infotainmentscherm via de cloud PlayStation-games kunnen spelen. Steeds meer automerken bieden abonnementen op allerlei extra’s. Zo verkoopt BMW zelfs een abonnement op de stoelverwarming in sommige auto’s.

Amerikaanse fabriek

Honda gaat de wagens in een Amerikaanse fabriek produceren, terwijl Sony verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de software, de netwerktechnologie en de sensoren. 

De joint-venture gaat volgens Bloomberg zoveel mogelijk onderdelen voor de auto’s afnemen bij Noord-Amerikaanse leveranciers. Dat zou nodig zijn vanwege de risico’s bij de levering van chips voor de auto’s als gevolg van de spanningen tussen de VS en China. Bovendien krijgen Amerikanen alleen belastingvoordelen bij aanschaf van elektrische auto's die in eigen land in elkaar zijn gezet. 

Sony
Lees ook:
Sony en Honda starten apart bedrijf voor elektrische auto's

Sony maakte al conceptauto's

Honda zal later besluiten op welk technisch platform de nieuwe auto's worden gebouwd en welke accu's er worden gebruikt. Het bedrijf investeert de komende jaren 40 miljard dollar in de overgang naar elektrisch rijden om zo zijn achterstand op dit vlak in te halen.

Sony toonde in januari al een nieuwe elektrische conceptauto, een SUV met all-wheel drive en zeven zitplaatsen. De auto had onder andere 40 sensoren voor rijhulpsystemen en het bedienen van functies met gebaren of spraakcommando’s. Ook had de conceptwagen een groot scherm over de breedte van het dashboard en ondersteuning van 5G-internet.

Polestar
Lees ook:
Polestar onthult zijn eerste elektrische SUV

Meer techbedrijven komen met auto's

Sony is niet de enige techfabrikant die zich gaat richten op elektrische auto's. Onder andere de Chinese techreus Xiaomi investeert ook fors in de ontwikkeling van zijn eerste elektrische auto's, die in 2024 op de markt zouden moeten komen.

Ook het Chinese Huawei en de Taiwanese fabrikant Foxconn, een belangrijke leverancier van Apple, werken aan elektrische auto's. Apple heeft al sinds 2014 een autoproject, maar of en wanneer de eerste 'Apple Car' op de markt komt, is onzeker.