Ga naar de inhoud
Smartphones

Onderzoek: 60 procent Nederlandse jongeren heeft een iPhone

iPhone 14 Pro Max Beeld © Getty

Meer Nederlandse jongeren zijn de afgelopen vier jaar overgestapt op een iPhone. Zo'n 60 procent van de groep tussen 18 en 24 jaar bezit nu een iPhone. In 2018 was dat nog 51 procent.

Dat meldt Telecompaper, dat maandelijks 5000 Nederlanders ondervraagt over hun smartphonegebruik. Het aandeel van Samsung onder jongeren daalde in vier jaar tijd van 29 naar 23 procent. Van de jongeren zegt 61 procent bij de aanschaf van hun volgende smartphone te gaan voor een iPhone. Maar 22 procent geeft bij het kopen van een nieuwe telefoon de voorkeur aan Samsung, terwijl dat vier jaar geleden voor 27 procent gold.

Samsung populair bij ouderen

In de groep van 25 tot 35 jaar gaat Apple ook aan kop met een marktaandeel van 43 procent, versus 37 procent voor Samsung. Boven de 35 jaar is Samsung veruit het populairste telefoonmerk. Van de 55-plussers heeft zelfs 53 procent een Samsung terwijl maar een kwart van de ouderen een iPhone bezit. 

Het totale marktaandeel van Samsung over alle Nederlanders is de afgelopen vier jaar onveranderd gebleven: 43 procent. Dat van Apple is, door de populariteit onder jongeren, wel gegroeid: van 30 procent in 2018 naar 35 procent nu.

Ongelukdetectie
Lees ook
Ongelukdetectie in nieuwe iPhones belt ook 112 in wilde achtbaan

Andere merken spelen kleine rol

De andere telefoonfabrikanten, zoals Xiaomi, Sony, Oppo, OnePlus, Motorola en Nokia, hebben in totaal 21 procent van de Nederlandse smartphonemarkt in handen. Telecompaper splitst die marktaandelen in zijn bericht niet op. Huawei zakte de afgelopen jaren door de Amerikaanse sancties tegen het bedrijf helemaal weg. Apple wist volgens Telecompaper daarvan 'het meest te profiteren'.

Getest: iPhone 14 geen aanrader, iPhone 14 Pro wel

12:13