Ga naar de inhoud
Van onze partner Kia

Rutgers Stroomcursus: Laadpaal bij je thuis

In Bright op Banden vertelt EV-angelist Rutger Middendorp jou alles wat je wilt en moet weten over de toekomst van de elektrische auto. Deze week: laadpaal bij je thuis.

Met de overstap naar elektrisch maak je ook de overstap van tanken naar laden. En laden moet je ook (of vooral) doen wanneer je auto thuis voor de deur staat. Je hebt dus een laadpaal nodig. Maar waar moet je opletten bij het aanschaffen van zo’n paal? Wat is de beste laadpaal voor jouw woonsituatie? En wat kost dat eigenlijk? Rutger legt het je allemaal uit!

YES, je rijdt elektrisch! Help, je hebt een laadpaal nodig!

De eerste vraag is of je een eigen oprit of garage hebt of dat je je auto op straat parkeert. In het laatste geval kun je meestal een laadpaal in jouw buurt laten plaatsen, informeer hiernaar bij je gemeente. In het eerste geval, als je dus wél een oprit of garage hebt, moet je zelf aan de slag.

Eén fase of drie fase?

Oude huizen hebben soms nog een één fase-elektriciteitsaansluiting. Hiermee kan je laadpaal nooit meer dan 3,7 kW leveren, opladen zal dus erg lang duren. Deze aansluiting kun je voor zo’n €300 laten verzwaren door je netbeheerder en dan kun je een drie fase-paal laten plaatsen met 11 kW.

Dan zijn er ook nog palen die 22 kW halen, maar de meeste elektrische auto’s kunnen maximaal met 11 kW laden. Bovendien heb je hier een nog zwaardere aansluiting voor nodig, die je €600 extra per jaar kost…

Rutgers
Bekijk de video:
Rutgers Stroomcursus: je auto als stopcontact

'Domme' of slimme paal

Heel globaal zijn laadpalen in te delen in drie categorieën: ‘domme’ laadpalen, slimme laadpalen en slimme laadpalen met een load balancer.

De ‘domme’ laadpaal is logischerwijs de meest simpele laadpaal, hiermee laad je gewoon van je eigen energierekening en in aanschaf zijn deze palen er vanaf zo’n €500.

Een slimme laadpaal is verbonden met internet, dit kan handig zijn als je je laadkosten bijvoorbeeld mag declareren bij je werkgever. Hiervoor heb je wel een abonnementje nodig van een paar euro per maand. Slimme laadpalen zijn er vanaf ongeveer €800 maar hiervoor krijg je ook handige meldingen in je app, bijvoorbeeld wanneer er een probleem met laden is. Minder kans dus om ’s ochtends vroeg voor vervelende verrassingen te staan.

De slimme laadpaal met load balancer tot slot is uiteraard ook verbonden met internet, maar daarnaast ook met een apparaatje dat in de gaten houdt hoeveel energie er in je huis verbruikt wordt en hoeveel energie er dan overblijft om je auto op te laden. Dit heet een load balancer. Ben je bijvoorbeeld aan het koken en staan tegelijkertijd de vaatwasser en wasmachine aan, dan zorgt de load balancer ervoor dat je auto minder snel gaat laden, en weer sneller gaat wanneer je klaar bent met koken en (af)wassen.

Met of zonder kabel

Dan moet je nog kiezen tussen een paal in de grond of een box aan de muur en zijn er laders met alleen stopcontact of met het laadsnoer er aan vast.

In onderstaande video laat Rutger de verschillende opties zien en zet hij de voor- en nadelen op een rijtje:

Nieuwsgierig geworden naar de Kia EV6 die je in de video ziet? Ga naar de website van Kia voor alle mogelijkheden en specificaties.

De hele aflevering van Bright op Banden kun je terugkijken op Videoland.