Ga naar de inhoud
Elektrische auto's

Onderzoek: mkb'ers stappen niet over op elektrische bestelauto

Elektrische bestelauto Opel Vivaro-e

Een overgrote meerderheid van de Nederlandse mkb'ers is niet van plan om de komende jaren een elektrische bestelauto te kopen. Dat de aanschaf van dieselbestelwagens fors duurder wordt, verandert daar weinig aan.

Met een lastenverzwaring wil het kabinet ondernemers aanzetten tot het kopen van een elektrische bestelauto. Ze moeten vanaf 2025 een aanschafbelasting, de bpm, betalen voor een nieuwe bestelwagen met verbrandingsmotor. Een bestelbus met een dieselmotor wordt zo'n elfduizend euro duurder. 

Ook bij het wegvallen van de bpm-vrijstelling kiest 84 procent van de mkb'ers alsnog voor diesel, blijkt uit een nieuw onderzoek onder duizend ondernemers. Slechts 9 procent van de ondernemers zegt te gaan investeren in een nieuwe elektrische bestelauto. 

Een grote groep (48 procent) geeft aan langer door te blijven rijden in hun 'oude' dieselauto. Ook wil 27 procent een jonge gebruikte diesel uit het buitenland halen.

'Maatregelen zijn contraproductief'

Het onderzoek is gedaan door MKB Nederland en VNO-NCW, in samenwerking met acht brancheorganisaties. Voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhof noemt de kabinetsmaatregelen 'contraproductief'. "Het maakt de klimaatwinst die het kabinet incalculeert erg onzeker."

Mercedes
Lees ook:
Mercedes en Rivian gaan samen elektrische busjes maken

Verhoging wegenbelasting

Per 2025 komt er ook een extra verhoging van de wegenbelasting (mrb) voor ondernemers, waarmee het kabinet in 5 jaar tijd ruim 500 miljoen euro wil ophalen. "Ondernemers willen zelf ook elektrificeren, maar als de kosten zich alleen maar opstapelen en er geen alternatieven zijn, komt dat niet dichterbij", aldus Vonhof.

In het onderzoek geeft 57 procent van de ondernemers aan dat een elektrische wagen nog niet geschikt is voor hun bedrijfsactiviteiten. Slecht 16 procent vindt een elektrische bestelauto wel een goed alternatief, voor 27 procent is dit nog niet duidelijk.

MKB-Nederland wijst er op dat de beschikbaarheid van voldoende snelladers nog een 'beperkte factor' is. "Ook is onzeker hoe de beschikbaarheid van elektrische bestelauto’s en aanschafprijs zich komende tijd ontwikkelen, nu grondstoffen voor onder meer accu’s steeds schaarser worden."

Getest:
Lees ook
Getest: deze elektrische Opel heeft plek voor 9

Subsidie

De organisaties willen dat het kabinet gaat kijken naar alternatieve oplossingen dan het invoeren van een bpm op bestelauto's. Het verlengen van de huidige subsidie op de aankoop van een elektrische bestelauto, de SEBA-regeling, zou kunnen helpen. In dat geval overweegt 22 procent van de ondernemers de aankoop van een elektrische bestelauto boven een dieselvariant.

Kijk ook: Alles over laadpalen

Getest: is het elektrische Volkswagen-busje het wachten waard?

05:44
Bright op Banden

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook