Ga naar de inhoud
Solar Challenge

Delftse zonneauto wint race van acht dagen door Zuid-Afrika

De zonneauto Nuna 11s won de race in Zuid-Afrika. Beeld © Hans-Peter van Velthoven

De zonneauto Nuna 11s uit Delft heeft in Zuid-Afrika vandaag een race voor auto's die rijden op zonne-energie gewonnen. Na acht dagen had de Delftse wagen de grootste afstand afgelegd.

Met 4223 kilometer op de teller kwam de Nuna 11s van het Delftse Brunel Solar Team vanmiddag over de streep in de buurt van Kaapstad. De Belgische concurrent, het Agoria Solar Team uit Leuven, finishte met 38 kilometer verschil als tweede.

De teams uit Delft en Leuven waren de hele week verwikkeld in een spannende nek-aan-nek-race. "We begonnen de laatste dag met een voorsprong van 10 kilometer. Het Belgische team kampte met een technisch mankement, waardoor we konden uitlopen", vertelt woordvoerder Lucas Frantzen van het Brunel Solar Team.

Vier leden van het team namen om beurten plaats achter het stuur. In totaal hielpen volgens Frantzen 32 mensen mee tijdens de race, die vorige week vrijdag in Johannesburg begon.

Rijden op zonne-energie

Tijdens de SASOL Solar Challenge namen auto's die volledig op zonne-energie rijden het tegen elkaar op. Bij elke etappe zaten er lussen in het parcours, zodat de zonneauto's extra rondes konden rijden om zo het aantal kilometers dat ze hadden afgelegd te vergroten. Er deden negen teams mee, de andere zeven teams kwamen uit Zuid-Afrika.

Een van de nieuwe elementen tijdens de race door Zuid-Afrika was de zogeheten 'blind stage'. "Normaal kan je van A tot Z een route plannen en kan je bepalen hoeveel energie je gaat gebruiken op bepaalde delen van het parcours. Bij de Blind Stage weet je vooraf de exacte route niet, zodat je geen strategie kan uitdenken", vertelt Frantzen.

Nieuwe motor nog niet gebruikt

Het Brunel Solar Team uit Delft had speciaal voor de race door Zuid-Afrika een nieuwe motor ontwikkeld, met twee keer zo veel vermogen als de vorige. Maar het team besloot de motor uiteindelijk niet te gebruiken.

"Van onze nieuwe motor wilden we ons geheime wapen maken", zegt Frantzen. "Maar tijdens het ontwikkelproces liepen we vertraging op, waardoor we de tests die nodig waren om veilig te kunnen racen niet konden afronden. We rijden soms met snelheden van boven 100 km/u, dus we hebben ervoor gekozen niet met de nieuwe motor te gaan rijden."

Het team voerde ook op andere vlakken verbeteringen door. "Zo hebben we het zonnepaneel en de accu verbeterd. En we hebben hard geoefend met bijvoorbeeld het wisselen van de coureurs. De tactiek en strategie zijn ook belangrijk", aldus Frantzen.

In brand gevlogen

Bij een race voor zonneauto's in 2019 vloog de wagen van het Delftse team in brand. Er raakte toen niemand gewond, maar van de wagen bleef niets over. 

Bij een zonnerace in Marokko vorig jaar werden de Delftse studenten derde en eindigde Solar Team Twente als eerste.

Nieuwe
Lees ook
Nieuwe zonneauto van studenten TU Delft heeft extra krachtige motor

Nederlandse zonneauto is klaar: is Lightyear het nieuwe Tesla?

08:56
Bright op Banden

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook