Ga naar de inhoud
Streamingoorlog

'Goedkoper Netflix-abonnement al in november van start'

Netflix Beeld © Getty

Netflix zou al begin november zijn goedkopere abonnement met reclames willen aanbieden in de eerste landen. De streamingdienst wil zo concurrent Disney+ aftroeven, die in december in de VS met een vergelijkbaar abonnement komt.

Netflix wil zijn goedkopere abonnement op 1 november lanceren in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Canada. Dat meldden bronnen aan het Amerikaanse tijdschrift Variety. Advertentiepartijen zouden al door Netflix op de hoogte zijn gebracht over de plannen. 

Een lancering in november zou veel eerder zijn dan verwacht. In juli zei het bedrijf nog dat het nieuwe abonnement pas begin 2023 zou worden geïntroduceerd. Disney+ komt echter op 8 december in de VS al met zijn nieuwe abonnement met reclames dat 8 dollar per maand kost, waarna het normale, reclamevrije abonnement duurder wordt.

Het nieuwe Netflix-abonnement zou in de VS tussen 7 en 9 dollar per maand kosten, waarmee het 1 tot 3 dollar goedkoper is dan het basisabonnement. De Europese prijzen zijn nog niet duidelijk. Het goedkoopste Netflix-abonnement kost in ons land momenteel 8 euro per maand, waarbij abonnees geen HD-beeldkwaliteit krijgen en maar één stream tegelijk mogen kijken. Het Standaard-abonnement kost 12 euro per maand en Premium kost 16 euro per maand. 

Strijd om abonnees

Met de goedkopere abonnementen met reclames hopen Netflix en Disney zowel bestaande abonnees te behouden als nieuwe klanten te trekken die de streamingdiensten te duur vinden. Jarenlang zei Netflix geen voorstander van dit model te zijn, maar die houding veranderde nadat de streamingdienst dit jaar honderdduizenden abonnees kwijtraakte

'Netflix-abonnement
Lees ook
'Netflix-abonnement met reclames gaat tussen 7 en 9 dollar kosten'

Per uur 4 minuten reclames

Zowel Netflix als Disney zouden ongeveer 4 minuten aan reclames per uur willen tonen bij de nieuwe abonnementen. Netflix zou geen reclameblokken willen laten zien aan het einde van een aflevering of een film en zou sommige nieuwe series in de weken na de release reclamevrij willen houden. Ook wil het bedrijf voorkomen dat mensen vaak dezelfde reclames opnieuw te zien krijgen en programma's die gericht zijn op kinderen zullen geen reclames bevatten.

Bij het goedkopere Netflix-abonnement gelden meerdere beperkingen. Zo is er geen mogelijkheid om films en series offline te kijken door ze naar het apparaat te downloaden. Ook zal het goedkope abonnement een kleiner contentaanbod hebben, erkende Netflix. Dat komt doordat het bedrijf aan sommige filmstudio's en producers meer moet betalen om hun films en series in dit nieuwe model aan te bieden.  

Concurrentie

Meerdere concurrenten van Netflix en Disney hebben al langer goedkopere advertentie-abonnementen. In Nederland biedt RTL's streamingdienst Videoland dit sinds 2020 ook aan. In de VS hebben onder meer Hulu en HBO Max ook al soortgelijke opties.

Viaplay, dat in Nederland onder andere de Formule 1 en de Premier League aanbiedt, zegt geen plannen te hebben voor een goedkoper abonnement met reclames.

EU
Lees ook
EU wil bewijs over extra kosten providers door streamingdiensten
Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook