Ga naar de inhoud
Streamen en kortingen

'Disney werkt aan abonnement dat lijkt op Amazon Prime'

Beeld © Getty

Disney overweegt een nieuw betaald lidmaatschap waarmee klanten naast Disney+ ook allerlei kortingen op pretparken en merchandise zouden krijgen.

Walt Disney onderzoekt een nieuw lidmaatschapsprogramma dat kortingen en voordelen zou combineren met toegang tot Disney+. Daardoor moeten klanten uiteindelijk meer uitgeven aan de streamingdiensten, pretparken en merchandise van het bedrijf, meldt de Wall Street Journal.

Leidinggevenden bij Disney noemen het initiatief intern 'Disney Prime'. Die naam verwijst naar Amazon Prime, een abonnement met onder andere een videodienst, muziekdienst en voordelen bij de bezorging van bestellingen. Momenteel wordt het plan door Disney onderzocht, maar de ontwikkeling vindt zich volgens het bedrijf nog in de beginfase. Er zijn dan ook nog geen prijzen bekend.

Meer data over voorkeuren

Disney ziet bij zo'n lidmaatschappij ook nieuwe mogelijkheden om meer informatie te verzamelen over de voorkeuren van klanten, schrijft de Wall Street Journal. Op basis van de attracties in pretparken die leden bezoeken zouden ze persoonlijke aanbevelingen kunnen krijgen. "Technologie geeft ons nieuwe manieren om de consumentenervaring te personaliseren", zegt een Disney-woordvoerder tegen de Amerikaanse krant.

Momenteel heeft Disney al het fanclub-abonnement D23, dat 100 dollar per jaar kost en allerlei kortingen biedt.

Nieuw
Lees ook:
Nieuw abonnement Disney+ met reclames even duur als nu

Goedkoper abonnement met reclames

Streamingdienst Disney+ krijgt overigens binnenkort een nieuw, goedkoper abonnement, waarbij gebruikers per uur 4 minuten aan reclames te zien krijgen. Dat abonnement gaat in de VS 8 dollar per maand kosten, even duur als het huidige reclamevrije abonnement in de VS.

Disney gaat dit najaar de prijs van het 'normale' stream-abonnement fors verhogen. De nieuwe Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. In de VS heeft het bedrijf naast Disney+ nog twee andere streamingdiensten: Hulu en ESPN.

De Amerikaanse supermarktketen Wallmart heeft sinds twee jaar ook een abonnement dat meerdere diensten en kortingen combineert en dat een concurrent is voor Amazon Prime. Walmart+ biedt gratis bezorging van boodschappen, korting op brandstof en toegang tot de streamingdienst Paramount+.

'Streaming
Lees ook:
'Streaming hoppen' neemt toe: abonnees wisselen Netflix, Disney+ en meer diensten af
Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook