Ga naar de inhoud
Sociale media

'WhatsApp, Instagram en Facebook krijgen nieuwe betaalde functies'

WhatsApp, Instagram en Facebook zijn onderdeel van Meta. Beeld © Getty

Meta ontwikkelt nieuwe betaalde functies voor Facebook, Instagram en WhatsApp om zo minder afhankelijk van reclames te worden. Maar tegen betaling de advertenties op de platforms 'uitzetten' wordt niet mogelijk, zegt een Meta-topman.

Nieuwe betaalde functies, zoals abonnementen, moeten de komende jaren een extra inkomstenstroom gaan vormen voor Meta. Het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram is nu nog bijna volledig afhankelijk van advertenties. Meta heeft voor de nieuwe betaalfuncties een nieuwe bedrijfstak opgericht, meldt The Verge.

Het moet de eerste 'serieuze poging' van Meta worden om gebruikers van Facebook, Instagram en WhatsApp direct te laten betalen. Op de lange termijn kunnen betaalde functies een belangrijk deel van de bedrijfsvoering worden, zegt Meta-topman John Hegeman aan The Verge. Maar aan welke functies het bedrijf precies denkt, wil hij niet kwijt. "Elk nieuw product zal een aanvulling zijn op onze bestaande advertentieactiviteiten", aldus een Meta-woordvoerder tegen Reuters.

Advertentie-omzet daalt

Meta heeft volgens Hegeman geen plannen om gebruikers te laten betalen om advertenties op zijn websites en apps uit te zetten. Het bedrijf blijft zich intussen ook richten op het laten groeien van de reclame-omzet.

Vorige maand meldde Meta voor het eerst een daling van de kwartaalomzet vanwege de afnemende advertentieverkoop. Het bedrijf heeft sinds vorig jaar ook last van het strengere privacybeleid van Apple. Daardoor zijn advertenties op iOS minder goed af te stemmen op de gebruikers, waardoor ze minder opleveren. 

Nieuwe
Lees ook:
Nieuwe opties Instagram moeten irritaties over aanbevolen berichten wegnemen

Concurrenten komen met abonnementen

Andere socialmediabedrijven proberen sinds kort ook minder afhankelijk te worden van reclames. Zo hebben Twitter, Snapchat en Telegram de laatste tijd abonnementen gelanceerd die gebruikers toegang geven tot allerlei exclusieve functies en mogelijkheden.

Google’s videodienst YouTube heeft ook al langer een abonnement waarmee gebruikers reclamevrij kunnen kijken. 

Onderzoek:
Lees ook:
Onderzoek: Facebook-gebruik onder tieners fors gedaald
Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van