Ga naar de inhoud
'In de buurt'

TikTok komt met nieuwe feed met video's uit de buurt

TikTok Beeld © Getty

TikTok wil een nieuwe feed toevoegen waarmee gebruikers alleen filmpjes zien die in hun omgeving zijn gemaakt.

TikTok heeft momenteel twee feeds: 'Voor Jou' met een combinatie van filmpjes die op basis van algoritmes worden voorgesteld en van accounts die gebruikers volgen, en 'Volgend' met video's van vrienden. Daar komt waarschijnlijk binnenkort een derde feed bij: 'In de buurt'.

De app test het nieuwe onderdeel momenteel onder gebruikers, ontdekte socialmedia-expert Matt Navarra. TikTok heeft vervolgens bevestigd dat de feature al wordt getest in enkele Aziatische landen.

Locatie taggen

De nieuwe feed is gebaseerd op een optie waarmee videomakers een locatie kunnen toevoegen aan hun filmpjes. Andere sociale media en videoplatforms zoals YouTube hebben al langer zo'n locatietag.

"TikTok voert hiermee een inhaalslag ten opzichte van Snapchats Snap-kaart en de onlangs gelanceerde doorzoekbare fotokaart van Instagram", zegt Navarra. Voor de nieuwe functie moeten gebruikers TikTok toestemming geven om hun locatie te bepalen.

Jongeren
Lees ook:
Jongeren zoeken anders: steeds vaker op TikTok en Instagram

TikTok vaker gebruikt om te zoeken

De nieuwe functie kan ook een manier worden voor gebruikers om plaatsen te vinden, zoals horecagelegenheden en winkels. Een Google-topman erkende onlangs dat steeds meer jongeren TikTok gebruiken om te zoeken naar bijvoorbeeld plekken om af te spreken. Daarbij zoeken ze direct op TikTok naar video's van een restaurant in plaats van op Google. Snapchat tikt gebruikers ook al langer over restaurants in de buurt.

De 'In de buurt'-feed biedt lokale ondernemers mogelijk ook nieuwe manieren om op TikTok te adverteren. Wanneer de app de nieuwe feed aan Europese gebruikers gaat aanbieden, is nog niet bekend.

Amazon
Lees ook
Amazon doet ook TikTok na: scrollen door feed met producten
Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter