'Zelfrijdende' functies onder vuur

Rechter: Tesla mag term 'autonoom rijden' blijven gebruiken

16 augustus 2022 18:05 Aangepast: 16 augustus 2022 18:08
Een Tesla-medewerker demonstreert Autopilot op een snelweg in Amsterdam. Beeld © Getty/Bloomberg

Tesla mag zijn rijhulpsystemen in Duitsland 'zelfrijdend' en Autopilot blijven noemen in reclames en op zijn website. Een Duitse rechtbank heeft een klacht over de manier waarop Tesla zijn softwarefuncties genaamd Autopilot en Full Self-Driving aanprijst afgewezen.

De Duitse branche-organisatie Wettbewerbszentrale had een klacht over Tesla's gebruik van de termen ingediend bij het Duitse federale gerechtshof. Die heeft de klacht nu afgewezen, waardoor Tesla in zijn marketinguitingen en op zijn bestelpagina's zinsnedes als 'volledig potentieel voor autonoom rijden' en 'inclusief Autopilot' mag blijven gebruiken.

Een lagere Duitse rechtbank had eerder het gebruik van deze uitdrukkingen verboden, maar in hoger beroep had Tesla gelijk gekregen. Vervolgens diende de Wettbewerbszentrale de klacht in.

Namen ook in de VS onder vuur

In meer landen ligt Tesla onder vuur omdat de namen Autopilot en Full Self-Driving de indruk zouden wekken dat de auto's volledig zelfrijdend zijn, terwijl ze dat in werkelijkheid niet zijn. De Californische toezichthouder DMV beschuldigde het bedrijf daarom eerder deze maand van het 'misleiden van consumenten'. Als de DMV gelijk krijgt, wordt Tesla mogelijk alsnog gedwongen om de namen en omschrijvingen aan te passen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Toezichthouder: Tesla misleidt consumenten met Autopilot

Zorgen over veiligheid Autopilot 

De Autopilot-functie ligt al langer onder een vergrootglas bij overheden. De Amerikaanse toezichthouder NHTSA onderzoekt een reeks ongelukken met Tesla-auto's waarbij de zelfrijdende functies actief waren. Het ging in negen maanden tijd om 273 ongelukken in de VS. Daaronder waren incidenten waarbij de Tesla's tegen geparkeerde voertuigen van hulpdiensten bij ongelukken aanreden. 

Volgens Tesla-topman Elon Musk zijn zelfrijdende auto's veiliger dan auto's die door mensen worden bestuurd. Per gereden kilometer zou de kans op een ongeluk kleiner zijn.

Handen aan het stuur houden

Bij de huidige Tesla-functies blijven bestuurders verantwoordelijk en moeten ze altijd hun handen aan het stuur houden. De testversie van de 'Full Self-Driving'-functie biedt meer mogelijkheden dan de AutoPilot-functie, waaronder autonoom door stads- en woonstraten manoeuvreren en stoppen bij stopborden en verkeerslichten.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van