Prijsverhoging Disney-abonnement

Nieuw abonnement Disney+ met reclames even duur als nu

11 augustus 2022 09:33 Aangepast: 11 augustus 2022 10:54

Het nieuwe abonnement van Disney+ waarbij gebruikers reclames te zien krijgen gaat 8 dollar per maand kosten. Dat is even duur als het huidige reclamevrije abonnement in de VS. Maar Disney gaat de prijs van dat 'normale' abonnement dit najaar fors verhogen.

Disney heeft de nieuwe prijsstructuur van zijn streamingdienst Disney+ onthuld. Het nieuwe abonnement waarbij gebruikers vier minuten reclames per uur te zien krijgen gaat 8 dollar per maand kosten. Dat is de huidige prijs van Disney+ zonder reclames in de VS, maar dat 'normale', advertentievrije abonnement wordt vanaf dit najaar 38 procent duurder: 11 dollar per maand.

Het nieuwe Disney-abonnement met reclames gaat eerst in december in de VS van start en komt pas volgend jaar in andere landen beschikbaar. De Nederlandse prijs van het nieuwe abonnement is nog niet bekend. Het huidige abonnement op Disney+ kost in ons land 9 euro per maand.

Prijsverhogingen nodig

Streamingdiensten verhogen vaker hun prijzen. Zo werden twee van de drie Netflix-abonnementen afgelopen najaar in Nederland duurder. De prijsverhogingen zijn volgens de bedrijven nodig, omdat ze veel hogere kosten maken bij de productie van nieuwe series en films. 

Disney's streamingdiensten zijn nog altijd verliesgevend. In de VS heeft het bedrijf naast Disney+ ook Hulu en ESPN+, die samen 1,1 miljard dollar verlies in een kwartaal maakten. Het concern verwacht nog tot minstens 2024 geld te verliezen op Disney+. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Netflix en Disney binnenkort verplicht tot investeren in Nederlandse films en series

Meer nieuwe abonnees dan verwacht

Anders dan veel concurrenten lukt het Disney+ nog wel om te blijven groeien. De streamingdienst kreeg er in het afgelopen kwartaal 14,4 miljoen nieuwe abonnees bij, meer dan kenners hadden verwacht. Disney+ heeft nu 152 miljoen abonnees wereldwijd, een derde meer dan een jaar eerder. De drie Disney-diensten samen hebben 221 miljoen abonnees, ongeveer evenveel als concurrent Netflix.

Disney-topman Bob Chapeck spreekt van een 'uitstekend kwartaal'. Naast de goede prestaties van Disney+ en de themaparken van Walt Disney waren er ook meer kijkers voor live-sporten via Disney-kanalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Netflix gestart met toeslag voor abonnees die account delen

Netflix komt ook met goedkopere optie

Netflix komt begin volgend jaar ook met een goedkoper abonnement met reclames, maar daarvan is de prijs nog niet bekend. Het goedkopere Netflix-abonnement krijgt een kleiner aanbod aan films en series dan het normale abonnement, doordat er nieuwe deals met sommige filmstudio's en producers nodig zijn. 

RTL's streamingdienst Videoland heeft sinds 2020 al een goedkopere optie met reclames. Concurrent Viaplay zegt daar geen plannen voor te hebben.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Viaplay wil geen goedkoper abonnement met reclames aanbieden

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van