Bright Duurtest Week 3

Duurtest Citroën ë Berlingo: de ultieme kampeerauto?

31 juli 2022 08:17 Aangepast: 01 augustus 2022 11:10

Vier weken lang rijdt Bright-autotester Rutger met de elektrische variant van de Citroën Berlingo. Wat waren zijn ervaringen na een weekje op de camping in dit ruimtemonster met batterij?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Na een week op de camping met de Citroën ë Berlingo worden vermoedens bevestigd en nieuwe inzichten kristalhelder. Allereerst: er kan echt achterlijk veel mee in de ë Berlingo XL die wij rijden. We hebben de twee achterstoelen thuis gelaten en dan ontstaat er een bak ruimte waar je een feest in zou kunnen geven. De reguliere Berlingo is 4 meter 40, de XL is 35 centimeter langer. Deels voor en deels achter het achterwiel. Ze zijn er beide als zevenzitter, maar de XL heeft dan achter de achterste stoelen nog bruikbare bagageruimte. Die twee extra stoelen verdwijnen niet in de vloer, maar in je garage. Dat heeft voor- en nadelen. Voordelen: ze zitten beter, ze nemen geen ruimte in in de auto als je ze niet gebruikt. Nadelen: ze nemen wel ruimte in in de garage en je hebt ze niet bij je als je ze onverwacht toch nodig hebt.

Of je nou voor de 5 of 7 zitter kiest: de drie stoelen op de middelste rij zijn allemaal van hetzelfde formaat en ik vermoed dat je er drie kinderzitjes naast elkaar in kunt monteren als je die slim kiest: niet te breed en met gordels in de stoeltjes zelf.

De schuifdeuren zorgen ervoor dat je de auto makkelijk kan doorluchten voor vertrek, zonder dat je teveel ruimte inneemt. Sta je op een helling dan heb je wel het risico dat je kinderen ze van binnen niet open of dicht krijgen en omdat ze met vaart dicht gegooid moeten worden wil je heldere instructies voor je kinderen waar ze de vingers hebben.

Een opsteker vond ik de achterklep waarvan het raam apart opengezet kan worden. Superhandig om de laatste dingen in te pakken zonder dat al je bagage er weer uit kan rollen.

Bij de supermarkt stond een jong stel met kinderwagen achter hun Subaru Forester naar onze elektrische Berlingo te kijken. Dat leek hun ook wel wat. Een bak ruimte, volledig elektrisch. Maar dan natuurlijk de vraag 'hoe zit het met het bereik?'. Het eerlijke antwoord daarop is: het gaat, maar het houdt niet over. Als je 100 km/u kachelt, kun je twee uur doorrijden en dan moet je 40 minuten laden. Bij dagelijks gebruik heb je daar weinig last van. Bij een vakantietrip in een drukke week heb je net wat weinig marge om nog door te rijden naar de volgende lader als het druk is. Wil je hem als vakantie-auto voor lange afstanden gebruiken, dan loont het om niet in het weekend te rijden. Op wintersport gaan met deze auto zou ik afraden.

Onder de vloer ligt dezelfde accu als in de elektrische Opel Corsa en Peugeot e-208. Die komen door het lagere gewicht en minder luchtweerstand 90 kilometer verder met dezelfde aandrijflijn. Het jonge stel was toch niet van plan langer dan 1,5 uur achter elkaar door te kachelen in verband met de kleintjes. Voor een vakantie binnen Nederland voldoet deze aandrijflijn dus ook prima.

Voor ons weekje in Drenthe voldeed de Berlingo dan ook fantastisch. Een mogelijkheid om de accu als stroompunt te gebruiken zou een welkome verbetering zijn. Ook een paar haakjes aan de klep waar je een tent aan vast kan maken zou een toevoeging zijn. Dan zijn we halverwege een camper. Volgende week lees je mijn conclusies.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duurtest Citroën ë-Berlingo: de kennismaking

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van