Ga naar de inhoud
Groeiende rol TikTok

'TikTok al bijna belangrijkste online-bron voor nieuws onder tieners'

TikTok Beeld © Getty

De rol van TikTok als manier om nieuws te consumeren neemt snel toe. Onder Britse tieners is de app inmiddels al bijna de belangrijkste online-bron voor nieuws.

Dat blijkt uit een onderzoek door de Britse toezichthouder Ofcom. Zeven procent van alle Britten gebruikt nu TikTok als manier om nieuws te consumeren. Twee jaar geleden gold dat nog maar voor 1 procent. 

Maar bij de groep tussen 12 en 15 jaar staat TikTok al bijna op de eerste plek als online-bron van 'nieuws'. Instagram gaat nog net aan kop (29 procent), op de voet gevolgd door TikTok en YouTube (beide 28 procent). Jongeren die nieuws consumeren via TikTok zeggen dat vooral te doen via de mensen die ze volgen en veel minder via accounts van media-organisaties.

Toch krijgen Britse jongeren het meeste nieuws niet online mee maar in gesprekken met familieleden (65 procent) of door televisie te kijken (59 procent). 

Minder betrouwbaar

De groeiende rol van TikTok als bron van nieuws heeft geleid tot zorgen over de manier waarop TikToks Chinese moederbedrijf Bytedance omgaat met de aanpak van desinformatie. Zo werden over de oorlog in Oekraïne veel nepvideo’s gedeeld via de app. 

Veel TikTok-gebruikers zijn zich daar bewust van, blijkt uit het onderzoek door Ofcom. Slechts 30 procent van de jongeren zegt het nieuws op TikTok te 'vertrouwen'. Bij YouTube en Twitter zegt respectievelijk 51 en 52 procent dat. 

"Hoewel jongeren nieuws op sociale media minder betrouwbaar vinden, waarderen ze deze diensten hoger omdat ze een scala aan meningen over actuele verhalen bieden", zegt Ofcom-directeur Yih-Choung Teh.

Jongeren
Lees ook:
Jongeren zoeken anders: steeds vaker op TikTok en Instagram

Ook populair om te zoeken

Het onderzoek volgt nadat vorige week naar buiten kwam dat jongeren ook steeds vaker TikTok gebruiken voor hun dagelijkse zoekopdrachten, zoals het zoeken naar een plek om te lunchen. Jongeren zoeken in sommige gevallen volgens een Google-topman vaker via TikTok en Instagram dan via de Google-zoekmachine of Google Maps.

TikTok
Lees ook:
TikTok geeft je nu meer controle over wat je op 'For You' ziet
Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter