Streamingstrijd

Netflix verwacht dat aantal abonnees weer gaat groeien

19 juli 2022 22:39 Aangepast: 20 juli 2022 18:36
Netflix-ceo Reed Hastings Beeld © Getty

Netflix is in het afgelopen kwartaal opnieuw abonnees kwijtgeraakt. Maar de daling van bijna 1 miljoen betalende klanten was minder groot dan het bedrijf vreesde. De komende maanden verwacht Netflix juist weer een toename.

In april maakte de streamingdienst bekend in het eerste kwartaal voor het eerst sinds 2011 abonnees te zijn verloren, zo'n 200.000. Voor het tweede kwartaal rekende Netflix op een verlies van nog eens 2 miljoen abonnees. Dat zijn er 970.000 geworden, bleek vanavond bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

De afname bleef mede beperkt vanwege het grote succes van het nieuwe seizoen van Stranger Things. Ook groeide de streamingdienst nog wel in Azië en het Pacifisch gebied.

Netflix verwacht er dit kwartaal zo'n 1 miljoen nieuwe abonnees bij te krijgen. Wereldwijd telt de videodienst nu 220,7 miljoen abonnees.

Accounts delen aanpakken

De daling van het abonnee-aantal wijt Netflix onder andere aan het massale delen van wachtwoorden. Dat wil het bedrijf de komende tijd gaan aanpakken om zo 'meer geld te verdienen aan het grote aantal gebruikers'. In Latijns-Amerikaanse landen is Netflix al gestart met een maandelijkse toeslag voor abonnees die hun account met anderen delen.

Ook de toegenomen concurrentie van andere streamingdiensten en de economie hebben volgens Netflix meegespeeld. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar in meerdere landen, waaronder in Nederland, zijn prijzen verhoogd. Met abonnementen van 8 tot 16 euro per maand is Netflix een van de duurste streamingdiensten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Netflix gestart met toeslag voor abonnees die account delen

Goedkoper abonnement op komst

Mogelijk krijgt Netflix er vanaf begin volgend jaar meer nieuwe abonnees bij door de komst van een goedkoper abonnement, waarbij gebruikers reclames te zien krijgen. Dat goedkopere abonnement krijgt een kleiner contentaanbod, erkent Netflix. Dat komt doordat het bedrijf aan sommige filmstudio's en producers meer moet betalen om hun films en series in dit nieuwe model aan te bieden. Er wordt nog onderhandeld over nieuwe deals.

Netflix is voor de reclames een samenwerking met Microsoft gestart. De prijs van het abonnement is nog onbekend. Concurrent Disney+ werkt ook aan een goedkopere optie waarbij films en series worden onderbroken door reclames. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Goedkoper abonnement Netflix krijgt minder films en series

Animatiestudio overgenomen

Vanavond maakte Netflix ook de overname van de Australische animatiestudio Animal Logic bekend. Dat bedrijf is bekend van het werk aan de LEGO-films en werkt de komende tijd aan meerdere Netflix-producties.

Miniatuurvoorbeeld
Luister ook:

'Reclame op Netflix? Begin van het einde'

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van