Ga naar de inhoud
Generatiekloof in zoekgedrag

Jongeren zoeken anders: steeds vaker op TikTok en Instagram

Beeld © Getty

Bijna de helft van de jongeren tussen 18 en 24 jaar gebruikt niet de Google-zoekmachine of Google Maps om naar een bepaalde plek te zoeken, maar zoekt op TikTok en Instagram. Dat heeft een Google-topman gezegd. Dit toont volgens hem hoe het zoekgedrag van jongeren aan het veranderen is.

Google is veruit de populairste zoekmachine met in sommige landen een marktaandeel boven de 90 procent. Maar dat is vergeleken met andere zoekmachines. Er is ook concurrentie uit andere hoek: social-apps als TikTok en Instagram. Zoeken jongeren van 18 tot 24 jaar een plek om te lunchen, dan zoekt 40 procent van hen op TikTok of Instagram. Dat zei Google-topman Prabhakar Raghavan deze week tijdens een congres van Fortune.

Raghavan baseert zich op een eigen onderzoek van Google onder die leeftijdsgroep. Die data zijn nog niet openbaar, maar de cijfers worden door Google bevestigd aan TechCrunch en Business Insider.

Andere manier van zoeken

BuzzFeed News schreef onlangs ook al over deze generatiekloof in het zoekgedrag. Dat was op basis van een tweet van ontwerper Claude Lukyamuzi waarin hij schrijft: "Ik Google niet meer, ik TikTok." De tweet ging viraal en kreeg veel bijval van anderen. Gebruikers noemen mede de persoonlijke video's en het algoritme van TikTok als reden.

Dat algoritme kent de voorkeuren van de gebruiker en toont de meest relevante video's bovenaan. Dat zijn veelal video's van andere gebruikers, in tegenstelling tot de zoekresultaten van de Google-zoekmachine en Google Maps. Google toont algemeen relevante informatie zoals professionele websites, gepaard met gesponsorde resultaten.

TikTok
Lees ook:
TikTok geeft je nu meer controle over wat je op 'For You' ziet

'Jongeren zijn visueel ingesteld'

Volgens Raghavan zijn jongere mensen over het algemeen meer geïnteresseerd in "visueel rijke vormen" van zoeken en vinden. Dat beperkt zich niet alleen tot eetgelegenheden. Hij wijst op nieuwe uitdagingen, zoals de papieren landkaart waar Google Maps op is gebaseerd: huidige jongeren hebben zo'n kaart nooit gebruikt. "We moeten compleet nieuwe verwachtingen scheppen en dat vraagt om een compleet nieuwe technische basis", aldus Raghavan.

De topman denkt dat de Google-zoekmachine zal evolueren om te voldoen aan de veranderende vraag. Dat gebeurt al jaren. Zo begrijpt Google dankzij kunstmatige intelligentie beter wat mensen bedoelen. Daarbij zijn video's belangrijker geworden. Wie bijvoorbeeld zoekt op 'hoe vervang ik een fietsband', krijgt bovenaan meerdere voorbeeldvideo's van YouTube aangeboden.

Google
Lees ook:
Google gaat veranderen (maar dat merk je nu nog niet)

Kijktijd TikTok neemt snel toe

Google zal ook wel moeten, want ook die videosite YouTube voelt de concurrentie van TikTok en Instagram. Business Insider voorspelde onlangs al dat de reclame-omzet van TikTok al in 2024 die van YouTube zal evenaren. YouTube kwam vorig jaar dan ook met de eigen TikTok-rivaal Shorts.

Ondertussen neemt de gemiddelde kijktijd op TikTok alleen maar toe, blijkt uit twee nieuwe onderzoeken van App Annie en Qustodio. Volgens het App Annie-onderzoek spenderen Amerikanen nu al 24 uur per maand in TikTok, tegenover 22 uur en 40 minuten op YouTube.

Het andere onderzoek richt zich op tieners en jongeren wereldwijd, die nu gemiddeld 91 minuten per dag (45 uur per maand) op TikTok kijken, tegenover 56 minuten per dag op YouTube (28 uur per maand).

Instagram
Lees ook:
Instagram breidt mogelijkheden influencer-abonnement uit
Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter