Ga naar de inhoud
Elektrische auto

Hyundai kondigt Ioniq 6 aan: 'Een van de zuinigste auto's'

Hyundai heeft de nieuwe elektrische auto Ioniq 6 gepresenteerd. De auto heeft een actieradius van 610 kilometer en is volgens de Zuid-Koreaanse fabrikant 'een van de energie-efficiëntste auto's'.

De nieuwe Ioniq 6 verschijnt in meerdere versies. De uitvoering met 53 kWh-accu, 18 inch wielen en achterwielaandrijving heeft een energieverbruik van minder dan 14 kWh per 100 kilometer. Dat maakt de auto volgens de Zuid-Koreaanse fabrikant 'een van de energie-efficiëntste auto's op de markt'. Dat is mede mogelijk dankzij het aerodynamische ontwerp met een op een eendenstaart geïnspireerde achterspoiler, die de luchtweerstand vermindert. De Nederlandse zonneauto Lightyear 0 is overigens nog een stuk zuiniger.

De Ioniq 6 is er ook in een uitvoering met 77 kWh-accu en met een of twee elektromotoren voor achterwiel- of vierwielaandrijving. Het topmodel met twee elektromotoren gaat van 0 naar 100 km/u in 5 seconden. Hoe energie-efficiënt die uitvoering is, zei Hyundai nog niet. Met een 350 kW-lader is de auto in 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent.

Apparaten aansluiten

De Ioniq 6 staat net als de Ioniq 5 en de Kia EV6 op het E-GMP-platform, dat onder meer een lange wielbasis mogelijk maakt. Het uiterlijk van de Ioniq 6 was onlangs al onthuld.

De auto krijgt ook 'vehicle to load', waarmee allerlei elektrische apparaten zijn aan te sluiten. Het Zuid-Koreaanse merk noemt dat "ideaal op de camping, voor de outdoor-uitrusting, klussen op locatie of voor tijdens een stroomstoring". Het aansluiten kan via een aparte adapter op de laadpoort aan de buitenkant of via een aansluiting onder de achterbank.

Rijhulpsystemen

De Ioniq 6 is uitgerust met meerdere geavanceerde rijassistentiesystemen. Zo houdt Highway Driving Assist 2 op de snelweg de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger en de snelheid aan. Ook kan de auto automatisch van rijstrook wisselen nadat de bestuurder de richtingaanwijzer heeft aangezet.

Bovendien is er een systeem om een aanrijding met een obstakel dat zich voor de auto bevindt te voorkomen. Verder kan de bestuurder een waarschuwing krijgen als er 'tekenen van verminderde aandacht' worden gedetecteerd. 

Als eerste Hyundai-model krijgt de auto over-the-air software-updates voor meerdere functies, zoals voor het beheer van elektrische apparaten, de accu en autonoom rijden.

Pixelverlichting en schermen

Het dashboard heeft een 12 inch touchscreen als infotainmentscherm en een 12 inch digitaal cluster. De auto ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto en via bluetooth zijn twee apparaten tegelijk draadloos te koppelen. Er zijn vier usb-c-poorten en een usb-a-poort.

De verlichting noemt Hyundai 'parametric pixels' en daar zitten er 700 van in de auto verwerkt, zoals in de koplampen, de achterlichten, de achterbumpers, de luchtroosters en de middenconsole. 

De productie van de Ioniq 6 start in het derde kwartaal in Zuid-Korea, later dit jaar gevolgd door Europa. De prijzen zijn nog niet bekend.

Verkoop
Lees ook;
Verkoop elektrische auto's bijna verdubbeld: 'Maar subsidie kan beter'
Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter