Bright Duurtest

Duurtest Renault Megane E-Tech: een moeilijk afscheid

01 juli 2022 11:36 Aangepast: 09 juli 2022 19:39

Bright-autotester Rutger reed vier weken in de Renault Megane E-Tech 100% Electric. Hoe pijnlijk is het afscheid?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

De beste Franse klassiekers zijn verrassend, fraai, afwijkend van de norm en regelmatig frustrerend in gebruik. Denk aan de Citroën BX, de Renault Avantime, de Peugeot 406 coupé en menig ander Frans product. De Citroën DS-5 was de laatste Fransman die ik testte die daaraan voldeed.

De auto’s daarna werden betrouwbaarder, maar ook meer middle of the road. Een Peugeot 308 van de vorige generatie is op alle fronten Duitser geworden. Nu Peugeot, Citroën, Opel, Fiat en Jeep samen in een grote groep werken verwachtte ik dat de verrassingen verdwenen zouden zijn en we alleen nog keurige, middelmatige auto’s zouden krijgen met een frisse styling uit Frankrijk.

Renault werkt al jaren samen met Nissan. Op papier vooral, in de praktijk zagen we er op een paar bedrijfsbusjes na weinig van terug. Maar de Renault Megane E-Tech is onderhuids een Nissan Ariya. Ook daar verwachtte ik dus vooral voorspelbare betrouwbaarheid met een hintje Frans design zo her en der. Man, wat zat ik er naast.

Miniatuurvoorbeeld
Week 1

Duurtest Renault Megane E-Tech: de kennismaking

Cruel mistress

De Renault Megane E-Tech 100% Electric was een cruel mistress (m/v/x). Verleidend, flirtend, overtuigend en dan toch op het laatste moment je laten zitten. Bij een gewone duurtest kan ik daar goed mee leven. De gekkigheid duurt een maand en verdwijnt weer. Maar ik heb van mijn zuurverdiende centen zelf een elektrische Kia Niro besteld van het nieuwe model en de Megane E-Tech was de enige echte concurrent in die beslissing. Deze maand was dus een rollercoaster van emoties waarbij ik de ene dag huilde om de Kia-folder en de andere dag er triomfantelijk mee zwaaide. Ik neem je even mee in de ups en downs.

De nieuwe Kia Niro EV is een knappe bak. Maar wat mij betreft smoelt de Megane E-Tech echt nog wat beter. En dan ben je er nog niet ingestapt. Die stoelen, dat grote scherm, die Google-interface, die scherpe graphics, dat mooi afgewerkte stuur. Je hebt mensen die knap zijn in Winsum en je hebt mensen die knap zijn in Parijs. De Megane is knap in Parijs.

Erg zuinig

Om mijn lot nog zwaarder te maken, is de Megane echt extreem zuinig. Op een snelwegrit in Duitsland (met veel werk aan de weg en wat file) verbruikte ik 10,7 kWh per 100 kilometer. Dat is Lightyear-territorium. Dat betekent bijna 600 kilometer bereik. Toegegeven: dit was onder optimale omstandigheden qua temperatuur en snelheden, maar allemachtig. In de minst gunstige omstandigheden haalde ik nog de 16 kWh per 100 kilometer. Dat is uitmuntend.

Snelladen ging zelden met de pieksnelheid van 130 kW, maar we hebben van Frankfurt naar Winsum via Arnhem geen extra stop hoeven maken of langer zitten wachten bij de lunch dan normaal. Onderweg kon ik Google allerlei vragen stellen over dingen die in gesprekken naar boven kwamen: hoe lang doet de trein erover tussen Utrecht en Frankfurt. Hoeveel is 28 x 100 / 24? Dat kan de assistant in het infotainmentsysteem je allemaal vertellen. Kortom: de auto is fraaier dan de Niro EV en zuiniger en slimmer. Ik kan wel janken.

Miniatuurvoorbeeld
Week 2

Duurtest Renault Megane E-Tech: achter het stuur

Koreaans verstandshuwelijk

Terwijl ik vreemdging met mijn Franse minnares op een snelweg in Duitsland en overwoog mijn toekomstige Koreaanse maar te vertellen dat het allemaal niet door kon gaan, pingde het dashboard een aantal keren. Zonder aan te geven wat er mis was. Even later nog een keer. Later op de rit dook er een foutmelding op van de parkeersensoren. Op de terugweg werd ik verzocht de verlichting te controleren, want die deed ook niet meer mee. Toen ik de snellader had uitgezet reageerde het knopje niet meer om de stekker los te laten. Na een aantal pogingen ontgrendelde hij dan toch.

Toen ik in de configurator ging kijken of de auto van dik 55.000 euro die ik reed voor 10.000 minder nog interessant was, kreeg deze korte affaire een abrupt einde. Met het Google-infotainmentsysteem en de grote accu is de vanafprijs 45.190 euro. 190 euro boven de limiet om subsidie te krijgen. En dan rijd je hem zonder adaptive cruise control, zonder parkeersensoren rondom, zonder de Harman Kardon-audioset, zonder een warmtepomp en zonder dat fraaie zwarte dak.

Ik en mijn Koreaans verstandshuwelijk gaan het wel overleven. Maar putain, Megane, je hebt het me wel even moeilijk gemaakt.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van