Ga naar de inhoud
Elektrische fietsen

'Markt voor tweedehands e-bikes wordt enorm, net als bij auto's'

De Franse startup Upway wil het kopen en verkopen van tweedehands e-bikes makkelijker en veiliger maken. Deze week ging het internationale platform, dat al 25 miljoen euro aan investeringen kreeg, in Nederland van start. "De tweedehandsmarkt kan bij e-bikes net zo belangrijk worden als bij auto's."

"Een e-bike is een veel technischer product dan een gewone fiets en de prijzen zijn veel hoger. Daardoor is vertrouwen nog belangrijker dan bij normale tweedehands fietsen. Als koper wil je zeker zijn dat je een goede e-bike koopt, met een accu en motor die nog lang meegaan. Als verkoper heb je ook meer risico's", vertelt ceo en medeoprichter Toussaint Wattinne van Upway. Het platform voor 'refurbished' e-bikes startte deze week in Nederland, na lanceringen in Frankrijk, Duitsland en België eerder dit jaar. De vier landen zijn volgens Wattinne samen goed voor zo'n driekwart van alle e-bikes die in Europa zijn verkocht de afgelopen tien jaar.

Een tweedehands e-bike kost bij Upway tussen 20 en 60 procent minder dan de nieuwprijs. "Gemiddeld is een e-bike op dit moment bij ons 35 procent goedkoper", aldus Wattinne. De lagere prijzen kunnen meer mensen over de streep trekken om een elektrische fiets aan te schaffen, denkt hij. "Veel mensen twijfelen over een e-bike. Ze weten niet of ze het de prijs waard vinden, of ze weten nog niet hoe vaak ze de e-bike gaan gebruiken. Wij bieden hen een goedkoper alternatief."

Accutest

De startup belooft elke e-bike te laten checken en reviseren door een monteur, die de fietsen op 20 inspectiepunten controleert en onderdelen waar nodig vervangt. Kopers krijgen een garantie van 1 jaar. Eventuele krassen op het frame van de fietsen worden vermeld. Vooral de capaciteit en levensduur van de accu zijn zorgen bij mogelijke kopers van tweedehands e-bikes, weet Wattinne. Upway bepaalt daarom bij elke e-bike hoeveel kilometer de fiets tot nu toe heeft afgelegd. "Bij e-bikes waarom meer dan 5000 kilometer is gereden doen we een volledige batterijtest waarbij de accu helemaal wordt opgeladen en weer wordt leeggebruikt. Op basis daarvan kunnen we goed de levensduur van de accu inschatten." 

Momenteel staan er op Upway meer dan 400 e-bikes te koop. Nederlanders kunnen ook hun gebruikte e-bike verkopen aan Upway. Dat moet in ons land via de post: verkopers krijgen een doos en een verzendlabel thuisgestuurd. Upway geeft de verkoper dan een inschatting van de prijs van de e-bike op basis van de specs en foto's van de fiets. Bij aankomst checkt het bedrijf of de geschatte prijs blijft staan. Wattinne: "In negen van de tien gevallen komt het overeen met wat we vooraf aangeven. Als we de fiets toch inschatten op een lagere prijs, heb je twee opties: akkoord gaan of we sturen de fiets weer naar je terug."

In Frankrijk werkt Upway ook al samen met fietsenwinkels zodat mensen hun oude e-bike in een winkel kunnen aanbieden. "Voor sommige fietswinkels kan dit ook interessant zijn. Voor lang niet alle e-bikemerken hebben ze namelijk onderdelen liggen of ze hebben geen ruimte voor de opslag." 

Getest:
Kijk ook:
Getest: biedt deze Gazelle e-bike het beste van twee werelden?

Veel kortere levertijd 

Een tijdelijk voordeel van het kopen van een tweedehands e-bike is dat de fiets veel sneller in huis is. Voor nieuwe e-bikes zijn de levertijden bij veel fabrikanten erg lang. "Door problemen met de leverketen en tekorten aan onderdelen moet je bij veel merken weken of zelfs maanden wachten voordat je je e-bike geleverd krijgt. Bij ons duurt het drie tot vijf dagen voordat je de fiets in huis hebt." 

Een e-bike kopen in een fysieke winkel en vooraf een testrit maken, kan niet bij Upway. Het bestellen moet online. "Veel klanten weten welk merk of zelfs welk specifiek model e-bike ze willen. Ze hebben dan in een winkel al eens een testrit gemaakt. Maar mocht een fiets niet bevallen dat kan je hem binnen 14 dagen terugsturen om je geld terug te krijgen."

Upway zal de reparaties aan de verkochte fietsen meestal niet zelf doen. "Dat kan je meestal bij een lokale fietsenmaker laten doen, waarna wij de kosten dekken als het onder de 1 jaar garantie valt." De verkochte e-bikes op het platform mogen volgens Wattinne niet harder kunnen dan de wettelijk toegestane snelheden: 25 km/u voor normale e-bikes en 45 km/u voor speed-pedelecs. "We zullen geen e-bikes verkopen die softwarematig harder kunnen dan mag." 

Nederlandse
Lees ook:
Nederlandse maker stoere e-bikes haalt 1 miljoen op: 'Fatbike is blijvertje'

Steeds meer merken en soorten e-bikes

De startup bepaalt op basis van eigen data welke merken en componenten van e-bikes het populairst of meest betrouwbaar zijn. "Sommige merken hebben een hogere prijs, omdat hun e-bikes van grote kwaliteit zijn. Denk aan merken als Riese & Müller en Stromer. Ook fietsen met bepaalde onderdelen, zoals een Bosch-motor, blijven langer meer waard."  

Upway gaat bij de prijsbepaling ook letten op de verschillen in de populariteit van bepaalde soorten e-bikes en bepaalde merken. "Het is een spannende industrie, met allerlei niches en nieuwe merken zoals VanMoof of Cowboy. Daarnaast zijn er de traditionele merken en allerlei subcategorieën, zoals vouwfietsen, fatbikes en mountainbikes. Als je specifiek naar een bepaalde e-bike op zoek bent, kan je bij ons een alert instellen om automatisch een mailtje te krijgen als er nieuwe e-bike van jouw voorkeur, bijvoorbeeld een bepaald merk of een bepaalde accu capaciteit, beschikbaar is gekomen." 

Wattinne verwacht dat de tweedehandsmarkt voor e-bikes voor een doorbraak staat. "De afgelopen jaren zijn er miljoenen nieuwe e-bikes verkocht in Europa. Het tweedehands aanbod wordt nu pas groot genoeg. Bij auto's zie je hoe belangrijk de tweedehandsmarkt kan zijn voor het hele ecosysteem. Wij hopen dat dit bij e-bikes ook gaat gebeuren. Misschien gaan zelfs meer mensen een e-bike kopen als ze weten dat er een betrouwbaar platform is om hem als tweedehands weer te kunnen verkopen", zegt de Franse ondernemer. 

Later ook elektrische scooters 

Upway kreeg onlangs een investering van 25 miljoen euro. De financieringsronde werd geleid door het kapitaalfonds van Exor, dat ook meerderheidsaandeelhouder in Ferrari, Stellantis en Juventus is. Als de verkoop van de e-bikes een succes is wil de startup ook elektrische scooters en brommers gaan aanbieden. 

Wattinne en medeoprichter Stéphane Ficaja werkten in de beginjaren bij Uber en Uber Eats. De ervaringen op logistiek gebied komen nu erg van pas, denkt Wattinne. "De logistiek van het versturen van fietsen in verschillende landen is onze grootste uitdaging. Het is veel werk, het is best spannend. Maar als we dit voor elkaar krijgen in Europa, dan willen we voor het eind van het jaar ook in de Verenigde Staten van start gaan. In de VS zie je ook een enorme groei op het gebied van elektrisch vervoer."

Tonie van Ringelestijn

Rijdt
Luister ook
Rijdt VanMoof met zijn nieuwe e-bikes weer in de kopgroep?
Bright blok

Volg Bright voor meer tech:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook